Page 105 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 105

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


              P07      ADEZYON, KOHEZYON, YÜZEY GERİLİMİ SINIF UYGULAMASI: KOLAY
                                                         EBRU SANATI


                                                       Emine ERTEK

                                         Eskişehir Çamlıca Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi

                   Fizik konuları hayatımızın içerisinden konulardır; canlılar, gökyüzü, yeryüzü, hava, su, ısı, ışık, yerçekimi vs. gibi
            konular öğrencilerin günlük hayatlarında rahatlıkla karşılaştıkları konuların bazılarıdır. Öğrenciler bu konularla birlikte
            fizik kanunlarını rahatlıkla öğrenebilirler (Aycan, 2000). Fizik eğitimi veren öğretmenler derslerini cazip hale getirebilmek
            için günlük hayattan örnekler vermeli ve bu örneklerin öğrenciler tarafından açıklanmasını sağlamalıdırlar (Aycan &
            Yumuşak,  2003;  Bahar  &  Polat,  2007).  Okulda  öğrenilen  bilgilerin  öğrenciler  tarafından  günlük  yaşamdaki  olaylarla
            ilişkilendirilmesi  öğretimin  başarısını  ve  kalıcılığını  artırması  bakımından  önemlidir  (Göçmençelebi  &  Özkan,
            2011).Öğrencilerin  fen  okur-yazarlığının  gelişmesi  ve  yüksek  düşünme  becerilerine  kavuşulması  için  fen  derslerinin
            bağlamlarla işlenmesi gerektiğini vurgulamaktadır. Bağlam temelli yaklaşım öğrenme etkinliklerini günlük yaşamdan bir
            nesne veya olgu üzerinden gerçekleştirmeyi önerir (Bülbül, 2013). Bu sayede öğretim sırasında aşırı bilgi yüklenmesi,
            bilgiler arasında bağlantı kurulamaması, bilgiler arasında ilişki eksikliğinin olması gibi problemler çözülebilir (Özay & Çam,
            2011). Bağlam temelli öğrenmenin kullanılmasının önemli sebeplerinden birisi uygulama ve teori arasındaki ilişkileri
            göstermektir (Acar & Yaman, 2011). Ayrıca işlenen konu bağlamlarla ilişkilendirildiğinde ilgide artış olduğu görülmüştür
            (Yaman, 2009).
                   Finlandiya’da  insanlar  çocukların  oyun,  hayal  gücü  ve  kendi  kendilerine  keşif  vasıtasıyla  öğrendiklerine
            inanıyorlar, bu yüzden öğretmenler çocukların sadece oyun oynamalarına izin vermekle kalmıyor, oyun oynamaları için
            onları teşvik de ediyor. Özellikle erken yaşlarda kişiliğin bütüncül gelişimi oldukça değer verilen bir şey. Lise çağında bile
            öğrencilerin öğrenci merkezinde langırt veya video oyunları oynadıklarını görebilirsiniz.
                   Öğrencilerin  fizik  dersinde  karşılaştıkları  konular  ile  günlük  hayatta  karşılaştıkları  olayları  ilişkilendirme
            seviyelerinin  yükseltilmesi  ve  bu  dersi  kitaplardan  daha  eğlenceli  konularla  işlemeleri  için  ilgilerini  çeken  konuların
            belirlenmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Uygun yaşam temelli bağlamlar kullanılarak fizik dersinin günlük hayatla ne kadar
            ilişkili olduğunun öğrencilerin farkına varmalarını sağlayacağını düşündüğüm bu çalışmanın amacı öğrencilerin kolay
            bulabilecekleri malzemeler kullanarak ebru sanatına benzer bir çalışmayla eğlenerek adezyon,kohezyon.yüzey gerilimi
            konularını  deneyimlemesini  sağlamaktır.  Bu  örnek  uygulamada  araştırma  amacı  doğrultusunda  aşağıdaki  sorulara
            etkinliklerle  cevap aranmıştır:
                   1)Adezyon ve Kohezyon Nedir?
                   Adezyon (yapışma) kuvveti: Sıvı moleküllerinin başka yüzeylere tutunmasını sağlayan kuvvete denir. Yani farklı
            cins moleküllerin arasındaki çekim kuvvetidir.
                   Kohezyon (birbirini tutma) kuvveti: Sıvı moleküllerinin birbirini tutmasına neden olan kuvvete denir. Kohezyon,
            aynı cins moleküllerin arasındaki çekim kuvvetidir .Bazı durumlarda adezyon ve kohezyon kuvvetlerinden biri diğerinden
            daha büyük olabilir. Eğer kohezyon > adezyon ise yani sıvı molekülleri birbirine cismin yüzeyine tutunduklarından daha
            büyük bir kuvvetle tutunuyorlarsa sıvı yüzeye yayılamaz ve küresel biçimde kalır. Bu durumda yüzey ıslanmaz. Eğer
            adezyon > kohezyon ise sıvı molekülleri yüzeye daha çok tutunacağından yüzeye yayılır ve yüzeyi ıslatır.
                    2)Yüzey Gerilimi Nedir?
                   Yüzey gerilimi, bir sıvının yüzey katmanının esnek bir tabakaya benzer özellikler göstermesinden kaynaklanan
            etkiye verilen addır. Bu etki, bazı böceklerin su üzerinde yürümesine veya bazı kertenkelelerin su üzerinde koşmasına
            olanak verir. Ayrıca ebru sanatı, yüzey gerilimi sayesinde yapılan bir sanat dalıdır. Yüzey geriliminin büyüklüğü; sıvının
            cinsine, sıvının sıcaklığına ve sıvının saflığına bağlıdır.
                   3)Kaplama Teknojileri Nasıldır?
                   “Daldırma Yöntemi ile Jant Boyama” ve “Oje ile Ebru Sanatı Yapımı“videoları izlenir.
                   4)Sınıf Düzeyinde kaplama yapabilir miyiz?
                   Ilık su içine değişik renkteki ojeleri tabakalar halinde yayarak şekil verdikten sonra cam objeler,bardak, telefon
            kılıfları vb kullanarak, desenin nesneyi kaplamasını sağlayabiliyoruz.
                   5)Ebru sanatı videosu izlenerek maddeler arasındaki etkileşimi sağlayan kuvvetler ve özellikleri tartışılır.

                   Anahtar Kavramlar: Adezyon, Kohezyon, Yüzey Gerilimi







                                                            93
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110