Page 102 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 102

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                                 DRAMA DESTEKLİ ÖĞRETİMİNİN ORTA OKUL 5. SINIF
              P03          ÖĞRENCİLERİNİN “ISI-SICAKLIK VE ISI MADDELERİ ETKİLER”
                                 KONUSUNDAKİ KAVRAMSAL ANLAMALARINA ETKİSİ

                                       Sinem AKSU , Ayşe Gül (ÇİRKİNOĞLU) ŞEKERCİOĞLU
                                                                                 2
                                                 1

                                          1 Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü
                                         2 Balıkesir Üniversitesi, Necatibey Eğitim Fakültesi

                     Öğrencilerin  aktif  katılımlarının  sağlandığı  yöntemlerle  işlenen  derslerin  öğrenci  başarısını  artırmada  ve
            kavramsal  anlamanın  gerçekleşmesinde  çok  önemli  olduğu  günümüzde  yadsınamaz  bir  gerçektir.    Bu  durum  alan
            yazındaki pek çok çalışmanın konusunu oluşturmaktadır.   Öğretimde drama kullanımının da öğrenmeye olan pozitif
            etkisi ile ilgili çok sayıda çalışma mevcuttur. İlk okuldan üniversiteye her öğretim düzeyinde öğrencilerin fizik konularını
            öğrenmede  sıkıntılar  yaşadıkları  bilinmektedir.    Bu  araştırmada,  öğrencilerin  kavram  yanılgılarını  ve  öğrenmedeki
            güçlüklerini gidermek amacıyla, ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerine normal öğretimin yanı sıra drama destekli öğretim
            yapılmıştır. Drama destekli öğretim Fen Bilimleri dersi, Maddenin Değişimi Ünitesi “Isı-sıcaklık ve Isı Maddeleri Etkiler”
            konusunda  gerçekleştirilmiştir.  Çalışmanın  örneklemini  2016-2017  öğretim  yılında  il  merkezindeki  bir  orta  okulda
            öğrenim gören, 30 öğrenciden oluşan bir 5. Sınıf şubesi oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ulaşılabilirliğe bağlı
            olarak belirlenmiştir.  Araştırmada ön test-son test tek gruplu yarı deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Veri toplama
            araçlarının değerlendirilme şekillerine göre ise nitel değerlendirmeler içermektedir.  Öğretim öncesi ve sonrası, ön test
            ve son test olarak öğrencilere konu ile ilgili açık uçlu 5 sorudan oluşan Isı ve Sıcaklık Kavram Testi uygulanmıştır.  Kavram
            testi hazırlanırken, Can’ın (2016) kendi çalışmasında hazırlamış olduğu sorulardan yararlanılmıştır.  Bu testteki bazı
            sorular üzerinde, ilköğretim 5. Sınıf Fen Bilimleri Öğretim Programında yer alan Isı ve Sıcaklık konusuna ait kazanımlar
            dikkate  alınarak  araştırmacılar  tarafından  değişiklikler  yapılarak  deneme  çalışmaları  sonrasında  bu  araştırmanın
            örneklemine uygulanmıştır.
                   Öğretimden önce Isı ve Sıcaklık Kavram Testi ön test olarak uygulanmıştır.  Sonrasında Drama destekli öğretim,
            konunun  her  zamanki  normal  öğretimini  takiben  konu  ile  ilgili  destekleyici  drama  etkinliklerinin  uygulanması  ile
            yapılmıştır.  Araştırmada 5. Sınıf Fen Bilimleri Dersi programında tavsiye edilen süreye uyulmuştur.  Öğretimde kullanılan
            drama  etkinliklerindeki  senaryolar  araştırmacı  tarafından  hazırlanmış  ve  bu  konuda  uzman  başka  bir  araştırmacıya
            kontrol ettirilmiş ve gerekli görülen değişikliklerden sonra örnekleme uygulanmıştır.  Öğretim sonrasında Isı ve Sıcaklık
            Kavram  Testi  son  test  olarak  uygulanmıştır.    Elde  edilen  verilerin  analizinde  öğrencilerin  verdiği  yanıtlar  tek  tek
            incelenmiş ve belirlenen kategorilere göre analiz edilmiştir.  Bu kategoriler, “Bilimsel olarak kabul edilebilen tam doğru
            yanıtlar”,  “Bilimsel  olarak  kabul  edilebilen  kısmi  doğru  yanıtlar”,  “Bilimsel  olarak  kabul  edilemeyen  yanıtlar”
            “Kodlanamayan yanıtlar” ve “Yanıtsız/Boş” olarak isimlendirilmiştir.
                   Drama  destekli  öğretimden  önce  uygulanan  Isı  ve  Sıcaklık  Kavram  Testi  verilerinin  analizinden  elde  edilen
            bulgulara  göre  öğrencilerin  birçok  kavram  yanılgısı  olduğu  saptanmıştır.    Öğrencilerin  ısı  ve  sıcaklık  kavramlarını
            karıştırdıkları ve birçok kez birbiri yerine kullandıkları tespit edilmiştir.  Ön testten elde edilen bazı kavram yanılgıları;
            “Birbirinden farklı maddelerin erime ve kaynama sıcaklıkları aynıdır.”, “Isı ve sıcaklık aynı kavramlardır.”, “Isıtıcı olarak
            kullanılan cisimler etrafına sıcaklık verir.”, “Termometre ısı ölçmek için kullanılan bir alettir.”, “Havanın sıcaklığından
            bahsedilemez, ısısı ölçülebilir.”, “Aynı sıcaklıktaki iki madde arasında ısı alışverişi olabilir.”, “Farklı sıcaklıktaki iki madde
            arasında sıcaklık aktarımı olur.” , “Metal bir maddeye ısı verilirse büzülür.” ve “Yazın sıcak havanın etkisiyle metaller
            genleşir, kışın ise genleşme olmaz.” şeklindedir.  Öğretim sonrasında ise öğrencilerin kavram testinden aldıkları toplam
            puanların arttığı Isı ve Sıcaklık Kavram Testi ön testine nazaran son testte daha başarılı oldukları yani doğru yanıtlarının
            oranının arttığı tespit edilmiştir.  Ayrıca öğrencilerin derste çok eğlendikleri ve drama etkinliklerini zevk alarak istekli bir
            şekilde gerçekleştirdikleri gözlemlenmiştir. Araştırma sonucuna göre Drama destekli öğretimin öğrenciler için motive
            edici olduğu ve anlamakta güçlük çektikleri ısı- sıcaklık kavramlarının anlaşılmasında etkili olduğu söylenebilir.

                   Anahtar Kavramlar: Isı, sıcaklık, büzüşme, genleşme, drama.















                                                            90
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107