Page 98 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 98
3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI
Ö05 SUMO ROBOT
Emine ERTEK
Eskişehir Çamlıca Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi
Fen ve matematik konularının içine mühendislik ve teknolojiyi entegre etmek gerektiği ve çoklu disiplin içeren
bir öğretim stratejisinin kullanıldığı öğretim programlarının hazırlanması öncelikli bir gereksinimdir çünkü nitelikli
öğretmenlerin STEM temelli etkinlikleri uygulayabilmesi ancak böyle bir programın hazırlanmasıyla olabilir (Ramaley,
2007). STEM temelli etkinlikleri içeren öğretim ile özellikle fen ve matematik konularının somutlaştırılması ve
öğrencilerin motivasyonunda artışı sağlanabilir. Ayrıca öğrencilerin fen ve matematik derslerinde mühendislik
problemleri çözmeleri onların fen ve matematik öğrenmelerini de kolaylaştırabilir. Bu alanlara teknolojinin de
eklenmesiyle fen ve matematik dersleri içerik ve yapı bakımından zengin ve öğrenciler açısından daha çekici bir hale
gelebilir (Schaefer, Sullivan ve Yowell, 2003). Birden fazla disiplinin birbiri ile ilişkili şekilde bir araya getirilmesiyle oluşan
bütünleştirilmiş öğretim programları öğrencinin farklı alanlar hakkında da bilgi sahibi olmasına ve ayrıca öğrencilerin ilgi,
motivasyon, problem çözme ve işbirlikçi öğrenme becerilerinin gelişmesine olanak sağlamaktadır (Niess, 2005). STEM
temelli bir öğretim programı, öğrencilerin gerçek yaşamla ilgili problemleri çözmesine rehberlik etmelidir. Ayrıca
öğrencilerin dizayn etme, deneme, verileri yapılandırma, analiz etme, yorumlama ve doğal olayları birleştirebilmesini
sağlamalıdır (Wang, 2012). Ayrıca, STEM temelli öğretim öğrencilerin öğrendiklerini daha fazla anlamlandırmasını,
dolayısıyla öğrenmenin kalıcı olmasını sağlar. Öğrencilerin yeni karşılaştıkları bir durumda var olan bilgilerine başvurarak
çözüm yolları araması STEM temelli öğretimin bir diğer avantajı olarak ifade edilir (Wang, 2012).
STEM Türkiye’de özellikle fen öğretiminde yeni bir yaklaşım olarak değerlendirilmekte ve Türkçeye entegre
edilmiş haliyle FeTeMM (fen, teknoloji, mühendislik ve matematik) kavramı ile ifade edilmektedir. Öğrencilerin fen
derslerine karşı ilgilerini ve motivasyonlarını arttırdığı tespit edilmiş olan STEM eğitimi fen öğretiminde önemli bir yere
sahiptir (Yamak, Bulut ve Dündar, 2014). Ayrıca günümüzdeki ekonomik ve teknolojik alanlardaki rekabet ortamı göz
önünde bulundurulduğunda STEM alanında yeterliliğe sahip bireylerin yetiştirilmesi üzerinde önemle durulması gereken
bir noktadır. Fakat Türkiye’de yapılan çalışmalara bakıldığında bu alanla ilgili yapılan çalışmaların sınırlı sayıda olduğu
göze çarpmaktadır (Baran, Canbazoğlu-Bilici ve Mesutoğlu, 2015; Karahan, Canbazoglu Bilici ve Ünal, 2014; Şahin, Ayar
ve Adıgüzel, 2014; Yamak, Bulut ve Dündar, 2014). Benzer şekilde, ilgili alan yazın incelendiğinde, STEM yaklaşımını
temel alan programların nasıl olması gerektiği, dört disiplinin nasıl ilişkilendirileceği ve bir araya getirileceği,
öğretmenlerin programları nasıl uygulayacağına dair çalışmaların yeterli sayıda olmadığı görülmektedir (Dugger, 2011;
Williams, 2011).
Lise düzeyinde farklı etkinlikler yapma arayışındaki öğrencilerimizin yeni çalışma grupları oluşturmaları ve ders
dışı zaman ayırarak yapmayı düşündükleri faaliyetlere imkan yaratmak çoğu zaman mümkün olmuyor. Bu çalışmanın
amacı okul dışı eğitim fırsatları yaratacak şekilde öğrencilerin teknoloji kullanımını ve becerilerini geliştirebilecekleri
disiplinler arası bir çalışma yapabilmektir. Bunun için yapılan çalışmalar şöyle özetlenebilir:
Tübitak 4006 Bilim Fuarı etkinliği içindeki gerekli maddi destekler ile disiplinler arası çalışma yapmak amacıyla
öğrencilerimizle birlikte sumo robot yapmaya karar verdik. Merak edilen tüm sorular etkinliğin başında cevaplandı ve
öğrencilere bu çalışmada tasarım yapma imkanları sunuldu. Sumo robot yarışma kuralları incelendi ve tasarıma karar
verildi. Diğer yarışmacı tasarımları nasıl olabilir,nasıl savunma yapabiliriz tartışıldı. İlgili yarışma videoları izlendi.
Bu çalışmada öncelikle öğrencilerin sumo robot yapımı ve gerekli tasarım için malzemeleri araştırıp tanımaları
sağlandı. Kodlama eğitimi alanlar ile uygun kodlamayı geliştirecek şekilde çalışmalar başladı. Gerekli malzemelerin sipariş
edilmesi ile uygulamanın ilk adımı atılmış oldu. Parçaların birleştirilmesinde tecrübeli öğrenciler uygulamayı tüm grup
öğrencileriyle birlikte yaptılar. Bilim fuarı etkinliğinde kullandığımız sumo robotu MEB düzenlediği Robot Yarışması için
de hazırladık. Tüm bu çalışmaların sonunda öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi şöyleydi: ” Grup çalışması ve iş birliği
içinde sunum yapmak, kendi iyi özelliklerimize, isteklerimize ve yeteneklerimize göre kendilerimizi ifade edebilmemize
olanak sağlanmış oldu.”
Anahtar Kavramlar: Sumo robot, STEM, robot uygulama
86