Page 98 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 98

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             Ö05                                         SUMO ROBOT




                                                       Emine ERTEK

                                         Eskişehir Çamlıca Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi

                   Fen ve matematik konularının içine mühendislik ve teknolojiyi entegre etmek gerektiği ve çoklu disiplin içeren
            bir  öğretim  stratejisinin  kullanıldığı  öğretim  programlarının  hazırlanması  öncelikli  bir  gereksinimdir  çünkü  nitelikli
            öğretmenlerin STEM temelli etkinlikleri uygulayabilmesi ancak böyle bir programın hazırlanmasıyla olabilir (Ramaley,
            2007).  STEM  temelli  etkinlikleri  içeren  öğretim  ile  özellikle  fen  ve  matematik  konularının  somutlaştırılması  ve
            öğrencilerin  motivasyonunda  artışı  sağlanabilir.  Ayrıca  öğrencilerin  fen  ve  matematik  derslerinde  mühendislik
            problemleri  çözmeleri  onların  fen  ve  matematik  öğrenmelerini  de  kolaylaştırabilir.  Bu  alanlara  teknolojinin  de
            eklenmesiyle fen ve matematik dersleri içerik ve yapı bakımından zengin ve öğrenciler açısından daha çekici bir hale
            gelebilir (Schaefer, Sullivan ve Yowell, 2003). Birden fazla disiplinin birbiri ile ilişkili şekilde bir araya getirilmesiyle oluşan
            bütünleştirilmiş öğretim programları öğrencinin farklı alanlar hakkında da bilgi sahibi olmasına ve ayrıca öğrencilerin ilgi,
            motivasyon, problem çözme ve işbirlikçi öğrenme becerilerinin gelişmesine olanak sağlamaktadır (Niess, 2005). STEM
            temelli  bir  öğretim  programı,  öğrencilerin  gerçek  yaşamla  ilgili  problemleri  çözmesine  rehberlik  etmelidir.  Ayrıca
            öğrencilerin dizayn etme, deneme, verileri yapılandırma, analiz etme, yorumlama ve doğal olayları birleştirebilmesini
            sağlamalıdır  (Wang,  2012).  Ayrıca,  STEM  temelli  öğretim  öğrencilerin  öğrendiklerini  daha  fazla  anlamlandırmasını,
            dolayısıyla öğrenmenin kalıcı olmasını sağlar. Öğrencilerin yeni karşılaştıkları bir durumda var olan bilgilerine başvurarak
            çözüm yolları araması STEM temelli öğretimin bir diğer avantajı olarak ifade edilir (Wang, 2012).
                   STEM Türkiye’de özellikle fen öğretiminde yeni bir yaklaşım olarak değerlendirilmekte ve Türkçeye entegre
            edilmiş haliyle FeTeMM (fen, teknoloji, mühendislik ve matematik) kavramı ile ifade edilmektedir. Öğrencilerin fen
            derslerine karşı ilgilerini ve motivasyonlarını arttırdığı tespit edilmiş olan STEM eğitimi fen öğretiminde önemli bir yere
            sahiptir (Yamak, Bulut ve Dündar, 2014). Ayrıca günümüzdeki ekonomik ve teknolojik alanlardaki rekabet ortamı göz
            önünde bulundurulduğunda STEM alanında yeterliliğe sahip bireylerin yetiştirilmesi üzerinde önemle durulması gereken
            bir noktadır. Fakat Türkiye’de yapılan çalışmalara bakıldığında bu alanla ilgili yapılan çalışmaların sınırlı sayıda olduğu
            göze çarpmaktadır (Baran, Canbazoğlu-Bilici ve Mesutoğlu, 2015; Karahan, Canbazoglu Bilici ve Ünal, 2014; Şahin, Ayar
            ve Adıgüzel, 2014; Yamak, Bulut ve Dündar, 2014). Benzer şekilde, ilgili alan yazın incelendiğinde, STEM yaklaşımını
            temel  alan  programların  nasıl  olması  gerektiği,  dört  disiplinin  nasıl  ilişkilendirileceği  ve  bir  araya  getirileceği,
            öğretmenlerin programları nasıl uygulayacağına dair çalışmaların yeterli sayıda olmadığı görülmektedir (Dugger, 2011;
            Williams, 2011).
                   Lise düzeyinde farklı etkinlikler yapma arayışındaki öğrencilerimizin yeni çalışma grupları oluşturmaları ve ders
            dışı zaman ayırarak yapmayı düşündükleri faaliyetlere imkan yaratmak çoğu zaman mümkün olmuyor. Bu çalışmanın
            amacı okul dışı eğitim fırsatları yaratacak şekilde öğrencilerin teknoloji kullanımını ve becerilerini geliştirebilecekleri
            disiplinler arası bir çalışma yapabilmektir. Bunun için yapılan çalışmalar şöyle özetlenebilir:
                   Tübitak 4006 Bilim Fuarı etkinliği içindeki gerekli maddi destekler ile disiplinler arası çalışma yapmak amacıyla
            öğrencilerimizle birlikte sumo robot yapmaya karar verdik. Merak edilen tüm sorular etkinliğin başında cevaplandı ve
            öğrencilere bu çalışmada tasarım yapma imkanları sunuldu. Sumo robot yarışma kuralları incelendi ve tasarıma karar
            verildi. Diğer yarışmacı tasarımları nasıl olabilir,nasıl savunma yapabiliriz tartışıldı. İlgili yarışma videoları izlendi.
                   Bu çalışmada öncelikle öğrencilerin sumo robot yapımı ve gerekli tasarım için malzemeleri araştırıp tanımaları
            sağlandı. Kodlama eğitimi alanlar ile uygun kodlamayı geliştirecek şekilde çalışmalar başladı. Gerekli malzemelerin sipariş
            edilmesi ile uygulamanın ilk adımı atılmış oldu. Parçaların birleştirilmesinde tecrübeli öğrenciler uygulamayı tüm grup
            öğrencileriyle birlikte yaptılar. Bilim fuarı etkinliğinde kullandığımız sumo robotu MEB düzenlediği Robot Yarışması için
            de hazırladık. Tüm bu çalışmaların sonunda öğrencilerin kendilerini değerlendirmesi şöyleydi: ” Grup çalışması ve iş birliği
            içinde sunum yapmak, kendi iyi özelliklerimize, isteklerimize ve yeteneklerimize göre kendilerimizi ifade edebilmemize
            olanak sağlanmış oldu.”

                   Anahtar Kavramlar: Sumo robot, STEM, robot uygulama










                                                            86
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103