Page 101 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 101
3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI
ORTAOKUL 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SESİN MADDE İLE ETKİLEŞİMİ
P01 KONUSUNDAKİ BAŞARILARINA DRAMA DESTEKLİ ÖĞRETİMİN ETKİSİ
2
1
Kübra (GENÇ) GÜMÜŞ , Ayşe Gül (ÇİRKİNOĞLU) ŞEKERCİOĞLU
1 Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü
2 Balıkesir Üniversitesi, Necatibey Eğitim Fakültesi
Fizik konularının öğreniminde öğrencilerin güçlükler yaşamalarının önüne geçmek için aktif öğrenmeye dayalı
yöntemlerin kullanılması önemlidir. Öğrencilerin derse aktif katılımlarının sağlandığı yöntemlerden biri olan Drama
yöntemi, öğrencilerin empati kurma yeteneklerinin ve kişilerarası ilişkilerinin güçlenmesini sağlayan, öğrencilerde
yaratıcılığın yanında problemlere çözüm üretme ve derse yönelik olumlu tutumlar geliştirerek başarıyı destekleme
bakımından etkili bir yöntemdir( Ormancı, 2011). Bu araştırmanın amacı, ortaokul 6. Sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleri
dersi “Işık ve Ses” ünitesi “Sesin Madde ile Etkileşimi” konusunun Drama yöntemi ile desteklenmiş öğretimle
yapılmasının öğrenci başarıları üzerine etkisinin incelenmesidir. Araştırmaya, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Balıkesir
il merkezindeki bir ortaokulda öğrenim gören 9 kız, 9 erkek toplam 18 öğrenci katılmıştır. Ulaşılabilirliğe bağlı olarak
belirlenmiş örnekleme sahip olan araştırma ön test-son test tek gruplu yarı deneysel araştırma modelindedir.
Araştırmada, Drama destekli öğretimden önce ve sonra örnekleme ön test ve son test olarak uygulanan “Sesin Madde
İle Etkileşimi Başarı Testi” kullanılmıştır. Yedi tane açık uçlu sorudan oluşan veri toplama aracının hazırlanması
aşamasında, Kömürkaraoğlu (2011) tarafından hazırlanan çoktan seçmeli özelliğe sahip “Işık ve Ses Ünitesi Başarı
Testi”nde kullanılan sorulardan 6. Sınıf Sesin Madde İle Etkileşimi konusunun kazanımlarına uygun olanlar seçilerek açık
uçlu hale dönüştürülmüştür. Test, sesin madde ile etkileşimi sonucu soğrulması, yankı, sesin çeşitli ortamlarda iletilme
hızı, ses kaynaklarının farklı olması durumunda üretilen sesin farklı olması, kaynak değişmeden ortam değiştiğinde sesin
de değişeceği, sesin boşlukta yayılmayacağı gibi ses özellikleri ile ses dalgalarından yararlanılarak yapılan teknolojik
cihazlarla ilgili sorular içermektedir. Konu ile ilgili bilgi ve kazanımlara uygunluğu açısından konunun uzmanı olan üç kişi
tarafından incelenen başarı testine gerekli düzenlemeler ve deneme çalışmaları yapılmış olup araştırmanın örneklemine
drama destekli öğretim öncesinde ön test olarak uygulanmıştır.
“Sesin Madde İle Etkileşimi Başarı Testi” ön test olarak uygulandıktan sonra Fen Bilimleri 6. Sınıf programında
önerilen süreye uygun olarak Drama destekli öğretim yapılmıştır. Her zamanki normal öğretimi takiben destekleyici
olarak kullanılan Sesin Madde İle Etkileşimi konusuyla ilgili drama etkinlikleri araştırmacı tarafından hazırlanmış ve
konunun uzmanı başka bir öğretim üyesine kontrol ettirildikten sonra öğretimde kullanılmıştır. Yapılan öğretimden
sonra “Sesin Madde İle Etkileşimi Başarı Testi” son test olarak uygulanmış ve öğrencilerin verdiği yanıtlar belirli
kategorilere göre nitel olarak analiz edilmiştir. Bu kategoriler, “Bilimsel olarak kabul edilen tam doğru yanıtlar”, “Bilimsel
olarak kabul edilen kısmi doğru yanıtlar”, “Bilimsel olarak kabul edilmeyen Ses ile ilgili kabul edilemez yanıtlar”, “Bilimsel
olarak kabul edilmeyen Ses ile ilgili olmayan kabul edilemez yanıtlar”, “Kodlanamaz” ve “Yanıtsız” şeklindedir. Verilerin
analizi sonrasında bazı öğrencilerin gaz ortam ile boşluk kavramlarını ve yansıma ile yankı kavramlarını zihinlerinde tam
oturtamadığı ve kavram yanılgısına düştüğü görülmüştür. Ayrıca araştırmada ön test ve son test sonuçları incelendiğinde
drama destekli öğretim uygulandıktan sonra öğrenci başarısının arttığı belirlenmiştir. Fen Bilimleri dersi konularının
öğrenci zihninde somutlaşması ve programlar dahilinde aktif öğrenmenin gerçekleşebilmesi için Drama yöntemi gibi
farklı yöntem ve teknikler uygulanmasının önemli olduğu ve öğretmenlerin derslerinde bu yöntemleri kullanmalarının
önemi bu araştırmada ortaya konmuştur.
Anahtar Kavramlar: Drama Yöntemi, Fen Öğretimi, Ortaokul, Başarı, Maddenin Ses ile Etkileşimi
89