Page 101 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 101

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                       ORTAOKUL 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SESİN MADDE İLE ETKİLEŞİMİ
              P01      KONUSUNDAKİ BAŞARILARINA DRAMA DESTEKLİ ÖĞRETİMİN ETKİSİ



                                                                                     2
                                                     1
                                   Kübra (GENÇ) GÜMÜŞ , Ayşe Gül (ÇİRKİNOĞLU) ŞEKERCİOĞLU

                                          1 Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü
                                         2 Balıkesir Üniversitesi, Necatibey Eğitim Fakültesi

                   Fizik konularının öğreniminde öğrencilerin güçlükler yaşamalarının önüne geçmek için aktif öğrenmeye dayalı
            yöntemlerin kullanılması önemlidir.  Öğrencilerin derse aktif katılımlarının sağlandığı yöntemlerden biri olan Drama
            yöntemi,  öğrencilerin  empati  kurma  yeteneklerinin  ve  kişilerarası  ilişkilerinin  güçlenmesini  sağlayan,  öğrencilerde
            yaratıcılığın  yanında  problemlere  çözüm  üretme  ve  derse  yönelik  olumlu  tutumlar  geliştirerek  başarıyı  destekleme
            bakımından etkili bir yöntemdir( Ormancı, 2011).  Bu araştırmanın amacı, ortaokul 6. Sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleri
            dersi  “Işık  ve  Ses”  ünitesi  “Sesin  Madde  ile  Etkileşimi”  konusunun  Drama  yöntemi  ile  desteklenmiş  öğretimle
            yapılmasının öğrenci başarıları üzerine etkisinin incelenmesidir.  Araştırmaya, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Balıkesir
            il merkezindeki bir ortaokulda öğrenim gören 9 kız, 9 erkek toplam 18 öğrenci katılmıştır.  Ulaşılabilirliğe bağlı olarak
            belirlenmiş  örnekleme  sahip  olan  araştırma  ön  test-son  test  tek  gruplu  yarı  deneysel  araştırma  modelindedir.
            Araştırmada, Drama destekli öğretimden önce ve sonra örnekleme ön test ve son test olarak uygulanan “Sesin Madde
            İle  Etkileşimi  Başarı  Testi”  kullanılmıştır.    Yedi  tane  açık  uçlu  sorudan  oluşan  veri  toplama  aracının  hazırlanması
            aşamasında,  Kömürkaraoğlu  (2011)  tarafından  hazırlanan  çoktan  seçmeli  özelliğe  sahip  “Işık  ve  Ses  Ünitesi  Başarı
            Testi”nde kullanılan sorulardan 6. Sınıf Sesin Madde İle Etkileşimi konusunun kazanımlarına uygun olanlar seçilerek açık
            uçlu hale dönüştürülmüştür. Test, sesin madde ile etkileşimi sonucu soğrulması, yankı, sesin çeşitli ortamlarda iletilme
            hızı, ses kaynaklarının farklı olması durumunda üretilen sesin farklı olması, kaynak değişmeden ortam değiştiğinde sesin
            de değişeceği, sesin boşlukta yayılmayacağı gibi ses özellikleri ile ses dalgalarından yararlanılarak yapılan teknolojik
            cihazlarla ilgili sorular içermektedir.  Konu ile ilgili bilgi ve kazanımlara uygunluğu açısından konunun uzmanı olan üç kişi
            tarafından incelenen başarı testine gerekli düzenlemeler ve deneme çalışmaları yapılmış olup araştırmanın örneklemine
            drama destekli öğretim öncesinde ön test olarak uygulanmıştır.
                   “Sesin Madde İle Etkileşimi Başarı Testi” ön test olarak uygulandıktan sonra Fen Bilimleri 6. Sınıf programında
            önerilen süreye uygun olarak Drama destekli öğretim yapılmıştır.  Her zamanki normal öğretimi takiben destekleyici
            olarak  kullanılan  Sesin  Madde  İle  Etkileşimi  konusuyla  ilgili  drama  etkinlikleri  araştırmacı  tarafından  hazırlanmış  ve
            konunun uzmanı başka bir öğretim üyesine kontrol ettirildikten sonra öğretimde kullanılmıştır.  Yapılan öğretimden
            sonra  “Sesin  Madde  İle  Etkileşimi  Başarı  Testi”  son  test  olarak  uygulanmış  ve  öğrencilerin  verdiği  yanıtlar  belirli
            kategorilere göre nitel olarak analiz edilmiştir.  Bu kategoriler, “Bilimsel olarak kabul edilen tam doğru yanıtlar”, “Bilimsel
            olarak kabul edilen kısmi doğru yanıtlar”, “Bilimsel olarak kabul edilmeyen Ses ile ilgili kabul edilemez yanıtlar”, “Bilimsel
            olarak kabul edilmeyen Ses ile ilgili olmayan kabul edilemez yanıtlar”, “Kodlanamaz” ve “Yanıtsız” şeklindedir.  Verilerin
            analizi sonrasında bazı öğrencilerin gaz ortam ile boşluk kavramlarını ve yansıma ile yankı kavramlarını zihinlerinde tam
            oturtamadığı ve kavram yanılgısına düştüğü görülmüştür. Ayrıca araştırmada ön test ve son test sonuçları incelendiğinde
            drama destekli öğretim uygulandıktan sonra öğrenci başarısının arttığı belirlenmiştir.  Fen Bilimleri dersi konularının
            öğrenci zihninde somutlaşması ve programlar dahilinde aktif öğrenmenin gerçekleşebilmesi için Drama yöntemi gibi
            farklı yöntem ve teknikler uygulanmasının önemli olduğu ve öğretmenlerin derslerinde bu yöntemleri kullanmalarının
            önemi bu araştırmada ortaya konmuştur.

                   Anahtar Kavramlar: Drama Yöntemi, Fen Öğretimi, Ortaokul, Başarı, Maddenin Ses ile Etkileşimi




















                                                            89
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106