Page 97 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 97

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             Ö04           FATİH SULTAN MEHMET‘DEN 2017 YILINA ULUSAL ASTRONOMİ
                                                        ÇALIŞMALARI


                                                         Neşever GÜR

                   Fatih Sultan Mehmed'in İstanbul'u fethine kadar fen bilimleri büyük bir ilgi görmediği halde kelam, mantık, fıkıh
            gibi alanlarda büyük bir gelişme olduğu bir gerçektir. Fatih Sultan Mehmed'in İstanbul'u fethinden sonra fen bilimleri
            alanında değilse bile felsefi ve ilmi düşünüşün geliştiğini görüyoruz. Ali Kuşçu İstanbul'a geldikten sonra çalışma alanını
            değiştirip, günün modasına uyarak felsefe, kelam ve astroloji ile uğraşmıştır. Rönesans iki önemli zaferini kutlamakta idi.
            Birincisi  Güneş'in  merkez  olduğu,  gökyüzü  sisteminin  Kopernik  tarafından  ,  diğeri  ise  Vesalius'un  tasvir  ettiği,  ilk
            mükemmel insan vücududur. Bütün dünyaya Avrupa kapitalizmini açan büyük seyahatler, astronomi ve coğrafya ile ilgili
            bilginin, zenginlik ve kâr hizmetlerinde kullanılmasının yararlı olduğunu ortaya koymuştur. Büyük deniz yolculuklarının
            olumlu ekonomik etkileri, yaşam düzeyini yükseltti ve kalıcı da oldu. Bu ilk yolculuğun olumlu sonuçları, gemi yapımcılığı
            yanında pusula, harita ve alet yapımında becerili matematik ve astronomi eğitimi görmüş yeni bir meslek sınıfını yarattı,
            bu bir yerde ihtisaslaşmış ilk bilim adamının ortaya çıkışı idi. Avrupa feodalizmden kapitalizme geçerken gerçekleştirdiği
            Rönesans ve reform hareketleri bilim, sanat, teknoloji, ticaret v.s. alanlarda olumlu aşamalara neden olurken Osmanlı
            İmparatorluğu içinde XVI. yüzyılın ilk yarısında da fen bilimleri alanında önemli bir gelişme göze çarpmamaktadır. Türk
            Bilim Tarihinde kilometre taşı olarak kabul edilen, Takiyüddin'in bir rasathane kurması çok önemli bir olaydır. Rasat
            yapmak şeamet getirir fetvası ile Takiyyüddin Rasathanesi yıkıldıktan sonra uzun yıllar hiç kimse bir rasathane kurmaya
            cesaret edemedi. XVI. yüzyılda astronomi alanında çalışmaları iki grup altında toplayabilirizI. Teorik astronomi, yani
            sistem kurmak.  II. Pratik astronomi.. 1. Gözlem yapmak: gözlem araçları inşa etme, yani rasathane kurmak. 2. Yapılan
            gözlemlere  dayanarak  parametreleri  hesap  etmek  ve  yöntemler  üretmek.  3.  Hesaplama  aracı  olarak  kullanılan
            trigonometri üzerindeki çalışmalar 1868 yılında RASATHANE-İ AMİRE- 1911 yılında KANDİLLİ RASATHANESİ Osmanlı
            İmparatorluğu döneminde kurulup Cumhuriyet döneminde de yaşamına devam eden ve Batı bilimsel düşünce çerçevesi
            içinde  teçhizatlanan  ve  teşkilatlanan  Kandilli  Rasathanesidir.  Cumhuriyet  dönemine  kadar  ancak  Meteoroloji
            çalışmalarını yürütebilmiş ise de astronomi ve jeofizik çalışma konularında bazı girişimlerde de bulunulmuştur. Kandilli
            Rasathanesi kuruluş geleneğine uygun olarak Gök ve Yer Bilimleri konularında teşkilatlanmıştır. Bu ana sınıflanma içinde:
            Gök Bilimleri Servisi. a) Güneş fiziği, b) Optik, c) Radyo astronomi. Yer Bilimler Servisi. a) Sismoloji, b) Meteoroloji, c)
            Jeomagnetizma-Paleomagnetizma  Ülkemizde astronomi  iki ana başlık altında toplanır; birinci olarak bugün yapılan
            astronomi çalışmaları ve  ikinci olarak astronomi hangi bilim  dallarında bilgi üretimine katkıda bulunmaktadır. Ülkemizde
            astronomi  çalışmaları  bilindiği  gibi  üniversitelerimizde  ve  üniversitelerimize  bağlı  gözlemevlerinde  yapılmaktadır.
            Bunlar: İstanbul, Ankara, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sabancı, Ege, Çanakkale 18 Mart, Erciyes ,Erzurum Atatürk .
            Boğaziçi, Çukurova,İnönü ve Akdeniz Üniversitesi ve TUG dir. 1933 üniversite reformu ile gelen yabancı bilim adamlarının
            ötesinde; üniversitelerimizdeki astronomi çalışmalarının başlayıp gelişmesinde, başlangıçta yurtdışına göndererek, genç
            araştırmacıların  yetişmesinde    ulusal  astronomların  önemli  katkıları  olmuştur.    Gözlemsel  Çalışmalar;  Foloelektrik
            fotometri,  Tayfsal  analiz,  Yüksek  enerji  astrofiziği,  RGU  fotometrisi  ile  galaktik  yapı,  Güneş  etkinlik  gözlemleri,
            Astronometri,  Radyo  astronomi   Kuramsal  Çalışmalar:  Yıldız  modelleri  ve  yıldız  evrimi,  Nötron  yıldızları  modelleri,
            Kozmoloji   Hızlı iletişim çağı ve daha  yüksek  performanslı hesaplamalar sayesinde günümüz bilim insanları jeopolitik
            sınırları aşarak ortak bilimsel işbirliği sayesinde daha üretken olmaktadırlar. Yeni performans göstergesi astronomi ve
            astrofizik alanında uzmanlaşmış Türk kurumlarının yayımlarıyla denenmiştir. Teklif edilen göstergenin iki kritik öneme
            sahip bileşeni vardır: biri yayının bulunduğu derginin etki katsayısının yazar katkısıyla ağırlıklandırılmış, diğeri de dergide
            yayımlandıktan sonra yayının her yıl aldığı atıf sayılarının yine yazar katkısıyla düzeltilmiş halidir. Kurumların ortalama
            yazar katkıları da ölçülür ki; yani işbirliği yapma eğilimi, küresel ekip çalışmaları  önem kazanır. Astronomi ve Uzay
            Bilimleri , gelişmiş ülkelerdeki gibi disiplinlerarası araştırmalar sonucu ; yeni iş alanları ile  sosyoekonomik ve teknolojik
            gelişmelerin doğumevidir .Bu nedenle -geç kalmış olsak bile- ; ülkemizde eğitim politikası ile üstün yetenekli gençlerin
            astronomi - uzay bilimleri ve teknolojisine yönlendirilmesi yapılmalıdır. Böylece her sınıftan zeki ve becerikli gençler için
            hem çağa uygun  eğitim hem de iş alanları sağlanmış olur

                   Anahtar Kavramlar: Bilim Tarihi, Astronomi, Eğitim












                                                            85
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102