Page 104 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 104

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


              P05        FİZİK EĞİTİMİNDE MATEMATİKSEL MODELLEME: BASİT SARKAÇ




                                                  Mert BÜYÜKDEDE , Mustafa EROL
                                                                              2
                                                                 1

                                       1 Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Buca, İzmir
                             2 Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi, Fizik Eğitimi Anabilim Dalı, Buca, İzmir

                   Fizik  eğitiminde  öğrenmenin  daha  etkili  ve  daha  kalıcı  halde  olması  için  farklı  öğretim  modelleri
            kullanılmaktadır. Günümüzde sorgulayan ve üreten bireylerin yetiştirilmesi konusunda fizik eğitiminde işbirlikli öğrenme
            modeli, aktif öğrenme modeli, sorgulama temelli öğrenme modeli, 5E öğretim modelleri sıklıkla kullanılmaktadır. Bu
            öğrenme modelleri içeriğinde öğretime yardımcı olacak birçok öğretim yöntem ve tekniği yer almaktadır. Genellikle
            derslerde kullanılan öğretim yöntem ve tekniklerden bazıları problem çözme tekniği, gösteri tekniği, soru-cevap tekniği,
            tartışma,  örnek  olay  incelenmesi,  beyin  fırtınası,  simülasyon,  matematiksel  modelleme  gibi  öğrenme  teknikleri
            öğrencilerin sınıflarda fizik konularını daha etkili bir biçimde öğrenmelerini sağlamaktadır.
                   Bu çalışmada daha çok lisans ve lisansüstü derslerde kullanılmak üzere matematiksel modelleme yöntemini
            kullanılarak basit sarkaç için  periyot denklemini bir bilim  adamının izleyebileceği benzer yollar izlenerek denklemin
            çıkarılması amaçlanmıştır. Birçok modelleme çalışmalarında modelleme aşamaları farklılık göstermektedir. Bu durum
            öğretmenlerin modelleme ile bir ders anlatımı yapmasını oldukça zorlaştırmaktadır. Bu çalışma basit sarkaç veya başka
            bir  fizik  konusunun  matematiksel  modelleme  yoluyla  yapılabileceği  ve  matematiksel  modelleme  yoluyla  yapılan
            öğretimin konularının daha kalıcı bir şekilde öğretilebileceğini göstermesi açısından oldukça önemlidir.
                   Çalışmada  basit  sarkaç  konusunun  öğretiminde  kullanılmak  üzere  ‘öğretim  üyesi  materyali’  ve  ‘öğrenci
            materyali’  olmak  üzere  iki  materyal  geliştirilmiştir.  Öğrenci  materyalinde  öğrencinin  matematiksel  modelleme
            aşamalarını izleyebileceği ve üzerinde çalışabileceği şeklinde hazırlanmıştır. Öğretim üyesi materyalinde ise öğretmene
            rehberlik  edebilecek  şekilde  cevaplanmış  ve  matematiksel  modelleme  aşamalarında  sonuca  ulaşılmış  bir  şekilde
            hazırlanmıştır. Çalışmada matematiksel modelleme aşamaları sırasıyla ‘Giriş ve Semboller’, ‘Temsillerin Koordinasyonu’,
            ‘Uygulama’, ‘Soyutlama ve Genelleştirme’ ve ‘Doğrulama’ olarak belirlenmiştir.
                   Birinci aşama olan ‘Giriş ve Semboller’ aşamasında öğrencilere modelin adı sunulmuş ve basit sarkaç olayına
            ilişkin sahip olması gereken kavramlar tekrar edilerek hatırlatılması sağlanmıştır. Daha sonra öğrenciler sınıf düzenine
            göre gruplara ayrılmış öğretmen sınıfa bir eski model bir sarkaçlı saat getirerek sarkacın bir turunun hangi değişkenlere
            bağlı  olduğunu  düşünmeleri  ve  tartışmaları  istenmiştir.  Tartışma  neticesinde  öğrencilerin  basit  sarkacın  salınım
            periyodunun nelere bağlı olabileceğini bunları not almaları istenmiştir.
                   Matematiksel modellemenin ikinci aşaması olan ‘Temsillerin Koordinasyonu’ aşamasında öğrencilerin tahmin
            ettikleri değişkenlerin periyot ile nasıl bir orantı ile ilişkili olduğunu düşünmeleri, grupta arkadaşlarıyla tartışmaları ve
            ulaştıkları sonuçları öğrenci materyaline kaydetmeleri istenmiştir.
                   Matematiksel modellemenin üçüncü aşaması olan ‘Uygulama’ aşamasında öğretmen rehberliğinde belirlenen
            basit  sarkaç  olayında  periyota  bağlı  değişkenleri  basit  bir  sarkaç  oluşturarak  bir  düzenek  üzerinde  test  etmeleri
            istenmiştir. Her bir değişkenin farklı değerleri için 5 farklı periyot ölçümü yapılmış ve değişken ile periyot arasındaki
            orana bakmadan sadece periyotu etkileyip etkilemedikleri gözlemlenmeleri istenmiştir. Daha sonra öğrenciler sonuçlar
            neticesinde  test  ettikleri  değişkenlerinde  periyota  etki  etmeyenleri  ayırmaları  periyota  etki  edenleri  ise  öğrenci
            materyaline kaydetmeleri istenmiştir.
                   Dördüncü  aşama  olan  ‘Soyutlama  ve  Genelleştirme’  aşamasında,  öğrencilerin  önceki  aşamada  düzenek
            üzerinde belirledikleri periyodu etkileyen değişkenlerin periyotla arasında tam olarak nasıl bir matematiksel bağıntı
            olduğunu  değişken  -  periyot  grafiğini  çizerek  belirlemeleri  amaçlanmıştır.  Bu  amaç  doğrultusunda  önceki  aşamada
            yapılan ölçümler göz önüne alınarak değişken ile periyot arasındaki matematiksel ilişki incelenmiştir. Değişkenler ile
            periyot  arasındaki  matematiksel  ilişki  belirlendikten  sonra  geriye  kalan  sabit  sayı  değişken-periyot  grafiği  çizilerek
            grafiğin eğiminden hesaplanmıştır. Bu sabit sayı bilinen sabitler cinsinden belirlenip yazılarak basit sarkaç için periyot
            denklemi matematiksel bir ifade şeklinde yazılmıştır.
                   Beşinci ve son aşama olan ‘Doğrulama’ aşamasında öğrencilere basit sarkaç olayı ile ilgili somut bir problem
            sunularak öğrencilerden bu problemi teorik olarak çözmeleri istenmiştir. Ayrıca soruda verilen değerler ile bir basit
            sarkaç düzeneği kurarak problemin sonucuna ulaşmaları istenmiştir. Matematiksel modelleme yöntemi ile işlenen fizik
            dersleri  öğrencilere  etkili  bir  öğretim  ve  öğrenilen  bilgilerin  kalıcı  olması  bakımından  oldukça  yararlı  olduğu
            düşünülmektedir.  Ayrıca  matematiksel  modelleme  yoluyla  yapılan  bir  öğretimin  öğrencilerin  bir  bilim  adamı  gibi
            düşünmeleri ve fizik derslerinde yer alan formül ve denklemlerin nasıl ortaya çıktıklarını görmeleri açsından oldukça
            önemli olduğu düşünülmektedir.

                   Anahtar Kavramlar: Fizik Eğitimi, Basit Sarkaç, Matematiksel Modelleme
                                                            92
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109