Page 108 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 108

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                         BİR DOKÜMANDA KÜTLE İÇİN VAR OLDUĞU BELİRTİLEN KAVRAM
              P15       YANILGISI HAKKINDA YAPILAN BİR BETİMLEMENİN TARTIŞILMASI



                                                         Ali YILDIZ

                              Atatürk Üniversitesi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü

                   Çalışmanın amacı, fizik konularıyla ilgili yaygın karşılaşılan kavram yanılgılarını belirtmeye yönelik hazırlanan bir
            dokümanda kütle için var olduğu düşünülen bir kavram yanılgısı hakkında yapılan bir betimlemeden hareketle kavram
            yanılgılarının tespitini-ortaya çıkarılmasını tartışmaktır. Çalışmanın verileri, konuyla ilgili yayınlanmış kitap ve bilimsel
            makale gibi dokümanların betimsel analiz yaklaşımına göre incelenmesiyle sağlanmıştır. Fizik konularıyla ilgili yaygın
            kavram yanılgılarını belirtmek için hazırlanan dokümanda yer alan dikkat çekici ifade “Işık hızına yakın hızlarda kütle hıza
            bağlı olarak artar.” şeklindedir. Olanak ile imkân sözcüğü arasındaki ilişkiye benzer bir ilişki hız ile sürat arasında yoktur.
            Hız ile süratin farklı nicelikler oldukları düşünüldüğünde ifadenin “Işığın boşluktaki süratine yakın büyüklükte hızlar için
            kütle hızın büyüklüğüne bağlı olarak artar.” şeklinde yeniden düzenlenmesi yararlı olur. Aksi halde kütlenin hızın sayısal
            değerine bağlı olarak arttığı şeklindeki kavram yanılgısını düzeltme veya ona dikkat çekme çabaları sürat ile hızın aynı
            nicelikler olarak görülmesine-bilinmesine neden olur. Tartışılan ifade sürat ile hızı farklı nicelikler olarak görmeyen-
            düşünmeyen kişilerde mevcut olan kavram yanılgısını pekiştirebilir veya böyle bir yanılgıya sahip olmayan bireylerde
            yeni bir kavram yanılgısının oluşmasına yol açabilir.
                   Araştırmalarda  kavram  yanılgılarının  bilgi  eksikliğinden,  hatalardan  ve  tahminlerden  ayırt  edilerek  tespit
            edilmesi gerektiği ifade edilmektedir. Aynı araştırmalar bir düşüncenin kavram yanılgısı sayılabilmesi için peş peşe üç
            koşulu sağlaması gerektiğini belirtmektedir. Birincisi bireyin düşüncesinin-cevabının bilimsel düşünceden / uzmanların
            görüşlerinden farklı olması, ikincisi bireyin düşüncesini-cevabını birtakım gerekçelerle-açıklamalarla desteklemesi yani
            savunması veya ona sahip çıkması, üçüncüsü ise kendi düşünce-cevap ve açıklamalarından emin olması gerekir.
                   Kullanılan-yararlanılan  kitaplar,  öğretmenler,  okunan-dinlenen  masallar,  dini  inançlar  ve  konuşulan  dil
            çocuklarda-öğrencilerde oluşan kavram yanılgılarının sebeplerinden bazıları olarak görülmektedir.
                   Kavramsal  veya  görsel  olarak  doğru  hazırlanmayan,  hatalı  ya  da  bilimsel  olmayan  bilgiler  içeren  kitapların
            bireylerde  kavram  yanılgılarının  oluşmasına  neden  olduğu  bilinmektedir.  Çalışmada  tartışılan  ifadenin  bir  kavram
            yanılgısından ziyade kavram yanılgısına neden olabilecek bir hata ya da yanlış bilgi olarak değerlendirilmesi gerektiği
            düşünülmektedir. Kavram yanılgıları ile kavram yanılgılarına neden olacak doğru ya da bilimsel olmayan bilgileri ayırt
            etmek  gerekir.  Kitap  ya  da  başka  bir  doküman  hazırlayanların  araştırmadan,  sorgulamadan-yeni  gelişmeleri  takip
            etmekten uzak tutumları, yararlanılan kaynaklarda mevcut olan hataların ya da doğru olmayan bilgilerin yeni hazırlanan
            dokümanlara aynen veya farklı olarak yansımasına neden olabilir. Neticede yanılgı olarak görülen ifadenin yeni ürünü
            hazırlayanlarda var olan bir kavram yanılgısı olarak değil yeni gelişmelerin takip edilmemesinden veya bilgi eksikliğinden
            kaynaklanan bir hata olarak görülmesi gerektiği öngörülmektedir. Kütlenin değerinin hızın büyüklüğüne bağlı olarak
            arttığını  ayrı  bir  başlık  altında  ele  alan-açıklayan,  kaynak  olarak  yararlanılan-kullanılan  ve  çok  da  eski  olmayan
            dokümanlara rastlanılmaktadır.

                   Anahtar Kavramlar: Kütle, kavram yanılgıları, kavram yanılgılarının tespiti



























                                                            96
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113