Page 113 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 113

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             Ç04           ELEKTRİK VE MANYETİZMA KONULARINDAKİ KAVRAMLARIN
                                   ÖĞRETİMİNDE ÇİDKOM UYGULAMA ÖRNEKLERİ


                                                    1
                                                                               3
                                                                 2
                                         Fikret KORUR , Ali ERYILMAZ , Enver TÜRKSOY

                                               1 Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
                                                2 Orta Doğu Teknik Üniversitesi
                                                   3 Ahi Evran Üniversitesi

                   Son yıllarda, tepegöz ve projeksiyon perdesinin kulanımından LED ekran ve akıllı tahtaların kullanımına hızlı bir
            dönüşüm  yaşanmaktadır.  Bu  teknolojik  dönüşümün  sadece  donanımsal  olarak  değil,  doğru  içerik  ve  yazılımlarla
            kullanılması öğretime yansımalarını beraberinde getirir. Öğretmenlerin benimsemesi ise uzun soluklu olmalarının öncül
            gereklerindendir.  Fizik  dersindeki  kavramların  öğretiminde  kullanılacak  kavram  haritalarını  kağıt  üzerinde  olmaktan
            çıkaran, günümüz teknolojileri ve sosyal paylaşım mantığı ile bütünleştirilen ÇİDKOM (Çevrimiçi İleri Düzenleyici Kavram
            Öğretim  Materyali)  bu  tür  yazılımlara  en  güncel  örnektir.  ÇİDKOM  temel  düzey  kullanıcıların  bile  rahatlıkla
            kullanabileceği kullanıcı dostu bir yapısı ile; öğretmenlerin kolaylıkla oluşturabilecekleri dijital kavram haritalarına video,
            fotoğraf, simulasyon gibi  dijital içerikleri yükleyebilmelerine imkan verir.  Öğretmenin o ders için kullanacağı bütün
            içerikler ÇİDKOM’daki kavram haritasında bulunmaktadır. Böylece, ders esnasında gereksiz zaman kayıplarının önüne
            geçilir, paylaşılan içerikler öğretmen tarafından belirlendiği ve aynı zamanda dersin kazanımları ile eşleştirildiği için
            öğrenciler  güvenle  ve  hızla  doğru  içeriklere  ulaşmış  olurlar.  Öğretmen  ve  öğrencilerin  içeriklerle  zenginleştirilmiş
            haritalara görüş belirtmeleri, onları beğenmeleri ve ÇİDKOM üzerinden anlık mesajlaşmaları, sosyal ağ alt yapısının öne
            çıkan özellikleridir. Bugüne kadar ÇİDKOM’un, 300 yedinci sınıf öğrencisi ile Işık ünitesinde, 534 altıncı sınıf öğrencisi ile
            Işık ve Ses ünitesinde, 262 dördüncü sınıf öğrencisi ile Kuvvet ve Hareket ünitesinde deneysel uygulamaları yapılmıştır.
            Bu uygulamalarda, fen/fizik eğitimi için vurgulanan “kavram öğretiminde” öğrencilerin akademik başarı ve tutumunu
            artırdığı, bilginin kalıcılığını sağladığı belirlenmiştir.
                   Bu  çalıştay  kapsamında,  öğretmenlerin  10.  Sınıf  Elektrik  ve  Manyetizma  ünitesindeki  kazanımlara  yönelik
            önceden  ÇİDKOM’da  hazırlanmış  dijital  içerikli  bir  kavram  haritasının  ayrıntılı  olarak  incelemesi,  derslerine  doğru
            yöntemlerle nasıl entegre edecekleri hakkında bilgi edinmeleri ve aynı ünite kapsamında benzer bir kavram haritasını
            gruplar  halinde  veya  bireysel  olarak  hazırlamaları  amaçlanmaktadır.  Bir  kavrama  yüklenmiş  bir  içeriğin,  orijinal
            sayfasından kaldırıldığında ÇİDKOM’da açılamaması gibi ÇİDKOM’dan kaynaklanmayan ancak bireysel uygulamalarında
            karşılaşabilecek bazı sorunlar ve çözüm önerileri de bu kapsamda sunulacaktır. Çalıştayın, 20-25 fen bilimleri / fizik
            öğretmeninin katılımı ile, internet bağlantısı olan bir bilgisayar laboratuvarında Tablo 1’de verilen çizelge dahilinde
            gerçekleştirilmesi uygun olacaktır.
                   Tablo 1. Etkinlik akış planı ve önerilen süreler
             Süre   Konu Başlığı     Yapılacaklar                                Hedeflenen Kazanım
             (dk)
             0-10   Tanışma - Bilgilerinin  Katılımcı bilgileri ile gelecekteki kullanımlarına yönelik   ÇİDKOM ve bunun, diğer kullanıcılarla
                    Toplanması +    kullanıcı kaydı oluşturulacaktır. ÇİDKOM öğetmen   mesajlaşma gibi sosyal ağ alt yapısı
                    ÇİDKOM’a giriş    profilindeki ana ve alt menülere girişleri sağlanacaktır.   hakkında bilgi sahibi olmaları,
                                                                                çalıştaydan sonra da kullanabilmeleri.
             11-20   ÇİDKOM’da hazır bir  İlgili üniteden paylaşılan harita üzerinde yeni bir kavram   Paylaşılmış hazır bir kavram haritası
                    kavram haritasını   ekleme, yeni bir içerik ekleme, bunu kavrama bağlama gibi  üzerinde değişiklik yapabilmeleri.
                    düzenleme       özelliklerini kullanmaları sağlanacaktır.
             21-30   ÇİDKOM’da hazır bir  Kendilerine paylaşılmış haritayı öğrencilerine nasıl   Paylaşılmış hazır bir kavram haritasını
                    kavram haritasını   paylaşacakları ve bu haritayı derslerinde bir yönteme   kullanarak, öğrencileri ile etkileşimli
                    paylaşma ve derste   entegre ederek nasıl kullanacakları, ek materyallerden nasıl  olarak derslerinde kullanabilmeleri.
                    kullanma        yararlanacakları hakkında uygulamalı bilgilendirilecektir.
             31-50   ÇİDKOM’da kendi   Aynı ünitenin kazanımları üzerinden gidilerek, iki kişilik   Ünite kazanımlarını kapsayan bir harita
                    kavram haritalarını   gruplar halinde bir kavram haritası hazırlayacaklardır.   tasarlayabilmeleri, kavramlara dijital
                    hazırlamaları   Hazırladıkları kavram haritasını, ÇİDKOM’da öğrendikleri   içerik ekleyerek son halini verebilmeleri.
                                    bütün detayları kullanarak zenginleştirmeleri istenecektir.
             51-60   Haritalarının   Hazırladıkları kavram haritalarını diğer öğretmen   ÇİDKOM haritalarını sunma ve dönüt
                    paylaşma, sunma ve  arkadaşları ile paylaşmak. Daha sonra gruplar halinde   almaları sonucunda harita hazırlamaya
                    değerlendirme   sunmak ve değerlendirmelerini yapmaları istenecektir.   yönelik üst becerileri kazanabilmeleri.
                   Teşekkür: Bu çalışma TÜBİTAK tarafından desteklenmiş 113K319 nolu projeden üretilmiştir.

                   Anahtar Kavramlar:  ÇİDKOM, çevrimiçi kavram öğretimi, dijital içerikler, kavram haritası, fizik dersi


                                                           101
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118