Page 113 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 113
3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI
Ç04 ELEKTRİK VE MANYETİZMA KONULARINDAKİ KAVRAMLARIN
ÖĞRETİMİNDE ÇİDKOM UYGULAMA ÖRNEKLERİ
1
3
2
Fikret KORUR , Ali ERYILMAZ , Enver TÜRKSOY
1 Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
2 Orta Doğu Teknik Üniversitesi
3 Ahi Evran Üniversitesi
Son yıllarda, tepegöz ve projeksiyon perdesinin kulanımından LED ekran ve akıllı tahtaların kullanımına hızlı bir
dönüşüm yaşanmaktadır. Bu teknolojik dönüşümün sadece donanımsal olarak değil, doğru içerik ve yazılımlarla
kullanılması öğretime yansımalarını beraberinde getirir. Öğretmenlerin benimsemesi ise uzun soluklu olmalarının öncül
gereklerindendir. Fizik dersindeki kavramların öğretiminde kullanılacak kavram haritalarını kağıt üzerinde olmaktan
çıkaran, günümüz teknolojileri ve sosyal paylaşım mantığı ile bütünleştirilen ÇİDKOM (Çevrimiçi İleri Düzenleyici Kavram
Öğretim Materyali) bu tür yazılımlara en güncel örnektir. ÇİDKOM temel düzey kullanıcıların bile rahatlıkla
kullanabileceği kullanıcı dostu bir yapısı ile; öğretmenlerin kolaylıkla oluşturabilecekleri dijital kavram haritalarına video,
fotoğraf, simulasyon gibi dijital içerikleri yükleyebilmelerine imkan verir. Öğretmenin o ders için kullanacağı bütün
içerikler ÇİDKOM’daki kavram haritasında bulunmaktadır. Böylece, ders esnasında gereksiz zaman kayıplarının önüne
geçilir, paylaşılan içerikler öğretmen tarafından belirlendiği ve aynı zamanda dersin kazanımları ile eşleştirildiği için
öğrenciler güvenle ve hızla doğru içeriklere ulaşmış olurlar. Öğretmen ve öğrencilerin içeriklerle zenginleştirilmiş
haritalara görüş belirtmeleri, onları beğenmeleri ve ÇİDKOM üzerinden anlık mesajlaşmaları, sosyal ağ alt yapısının öne
çıkan özellikleridir. Bugüne kadar ÇİDKOM’un, 300 yedinci sınıf öğrencisi ile Işık ünitesinde, 534 altıncı sınıf öğrencisi ile
Işık ve Ses ünitesinde, 262 dördüncü sınıf öğrencisi ile Kuvvet ve Hareket ünitesinde deneysel uygulamaları yapılmıştır.
Bu uygulamalarda, fen/fizik eğitimi için vurgulanan “kavram öğretiminde” öğrencilerin akademik başarı ve tutumunu
artırdığı, bilginin kalıcılığını sağladığı belirlenmiştir.
Bu çalıştay kapsamında, öğretmenlerin 10. Sınıf Elektrik ve Manyetizma ünitesindeki kazanımlara yönelik
önceden ÇİDKOM’da hazırlanmış dijital içerikli bir kavram haritasının ayrıntılı olarak incelemesi, derslerine doğru
yöntemlerle nasıl entegre edecekleri hakkında bilgi edinmeleri ve aynı ünite kapsamında benzer bir kavram haritasını
gruplar halinde veya bireysel olarak hazırlamaları amaçlanmaktadır. Bir kavrama yüklenmiş bir içeriğin, orijinal
sayfasından kaldırıldığında ÇİDKOM’da açılamaması gibi ÇİDKOM’dan kaynaklanmayan ancak bireysel uygulamalarında
karşılaşabilecek bazı sorunlar ve çözüm önerileri de bu kapsamda sunulacaktır. Çalıştayın, 20-25 fen bilimleri / fizik
öğretmeninin katılımı ile, internet bağlantısı olan bir bilgisayar laboratuvarında Tablo 1’de verilen çizelge dahilinde
gerçekleştirilmesi uygun olacaktır.
Tablo 1. Etkinlik akış planı ve önerilen süreler
Süre Konu Başlığı Yapılacaklar Hedeflenen Kazanım
(dk)
0-10 Tanışma - Bilgilerinin Katılımcı bilgileri ile gelecekteki kullanımlarına yönelik ÇİDKOM ve bunun, diğer kullanıcılarla
Toplanması + kullanıcı kaydı oluşturulacaktır. ÇİDKOM öğetmen mesajlaşma gibi sosyal ağ alt yapısı
ÇİDKOM’a giriş profilindeki ana ve alt menülere girişleri sağlanacaktır. hakkında bilgi sahibi olmaları,
çalıştaydan sonra da kullanabilmeleri.
11-20 ÇİDKOM’da hazır bir İlgili üniteden paylaşılan harita üzerinde yeni bir kavram Paylaşılmış hazır bir kavram haritası
kavram haritasını ekleme, yeni bir içerik ekleme, bunu kavrama bağlama gibi üzerinde değişiklik yapabilmeleri.
düzenleme özelliklerini kullanmaları sağlanacaktır.
21-30 ÇİDKOM’da hazır bir Kendilerine paylaşılmış haritayı öğrencilerine nasıl Paylaşılmış hazır bir kavram haritasını
kavram haritasını paylaşacakları ve bu haritayı derslerinde bir yönteme kullanarak, öğrencileri ile etkileşimli
paylaşma ve derste entegre ederek nasıl kullanacakları, ek materyallerden nasıl olarak derslerinde kullanabilmeleri.
kullanma yararlanacakları hakkında uygulamalı bilgilendirilecektir.
31-50 ÇİDKOM’da kendi Aynı ünitenin kazanımları üzerinden gidilerek, iki kişilik Ünite kazanımlarını kapsayan bir harita
kavram haritalarını gruplar halinde bir kavram haritası hazırlayacaklardır. tasarlayabilmeleri, kavramlara dijital
hazırlamaları Hazırladıkları kavram haritasını, ÇİDKOM’da öğrendikleri içerik ekleyerek son halini verebilmeleri.
bütün detayları kullanarak zenginleştirmeleri istenecektir.
51-60 Haritalarının Hazırladıkları kavram haritalarını diğer öğretmen ÇİDKOM haritalarını sunma ve dönüt
paylaşma, sunma ve arkadaşları ile paylaşmak. Daha sonra gruplar halinde almaları sonucunda harita hazırlamaya
değerlendirme sunmak ve değerlendirmelerini yapmaları istenecektir. yönelik üst becerileri kazanabilmeleri.
Teşekkür: Bu çalışma TÜBİTAK tarafından desteklenmiş 113K319 nolu projeden üretilmiştir.
Anahtar Kavramlar: ÇİDKOM, çevrimiçi kavram öğretimi, dijital içerikler, kavram haritası, fizik dersi
101