Page 112 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 112

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             Ç03          GERÇEK YAŞAM DENEYİMLERİNİN FİZİK DERSİNDE KULLANIMI




                                                  Zeynep GÜREL , Yasemin DOĞAN
                                                                             2
                                                              1

                                                       1 Marmara Üniversitesi
                                                    2 Behçet Canbaz Anadolu Lisesi

                   Gerçek yaşam deneyimlerinin fizik eğitiminde kullanımı oldukça yeni bir çalışma alanıdır. Sınırlı sayıdaki ilgili
            araştırmada  kullanılan  yöntemler  çeşitlilik  göstermekle  birlikte  yeterince  ayrıntılı  olarak  anlatılmamaktadır.  Bu
            yöntemlerden biri tasarım tabanlı araştırma yaklaşımıdır. Bu çalıştayın amacı tasarım tabanlı araştırma yaklaşımıyla
            gerçek yaşam deneyimlerinin fizik dersinde kullanıldığı Doğada Fizik: Gezi ve Kamp Uygulamaları Dersinin ve bu ders
            kapsamındaki  bazı  örneklerin  tanıtımı  ve  bir  etkinlik  örneğinin  uygulanması  yoluyla  katılımcılara  gerçek  yaşam
            deneyimlerinin ders tasarımına dâhil edilmesine yönelik ayrıntılı bir örnek sunmaktır. Doğada Fizik Dersi fizik öğretmen
            adaylarına verildiği için bu amaç, aynı zamanda dersin de amaçları arasındadır. Katılımcılar arasında fizik öğretmenlerini
            yetiştirmekte  olan  akademisyenlerin  de  bulunabileceği  düşünülerek  benzer  uygulamaların  fizik  öğretmenliği
            programlarında kullanımı yoluyla yaygınlaştırılabileceği öngörülmektedir. Çalıştay katılımcılara bütünüyle gerçek yaşam
            deneyimlerine  dayalı  bir  dersin  tasarım  sürecini  anlatmakla  birlikte,  bütünüyle  gerçek  yaşam  deneyimlerine  dayalı
            olmayan bir fizik dersine bu tür örnekleri dâhil etmeye yönelik olarak da yol gösterecektir. Çalıştaya en fazla 30 kişi
            katılabilir. Gerekli araç ve gereçler 100 metrelik halat veya ip, tebeşir (10 tane), kurşun kalem-kağıt-silgi (her katılımcı
            için 1’er tane), şeritmetre, kronometre (cep telefonları kullanılacaktır), grafik kağıdı (her katılımcı için 1 tane), bilgisayar
            ve projeksiyon cihazıdır. Ayrıca örnek uygulama hava şartlarının uygun olması durumunda dış mekânda yapılacaktır. Bu
            nedenle en az 100 metre uzunluğunda düz ve açık bir alan gereklidir. Hava şartları uygun olmadığı takdirde uygulama
            etkinliği için uzun bir koridor da kullanılabilir. Çalıştay için önerilen süre 80 dakikadır. Çalıştayda yapılması planlanan
            çalışmaların akış planı aşağıdaki şekildedir:
                   - Doğada Fizik: Gezi ve Kamp Uygulamaları Dersinin kısa tanıtımı: Dersin felsefi temelleri, amaçları, arka planı
            ve yaşama dayalı müfredatının oluşumu hakkında kısa bir bilgi verilecektir.
                   - 2009 yılında ders kapsamında çözüm sürecinden geçirilen iki problem örneğinin sunumu
                   o  Organizasyon  problemi:  Organizasyon  yapma  özellikle  sınıf  dışı  eğitimde  büyük  önem  taşır.  Bu  nedenle
            organizasyon konusu ile ilgili bir problemin çözüm süreci de 2009 yılından itibaren dersin içeriğinde yer almıştır.
                   o Gökyüzü gözlemi problemi: Doğada Fizik Dersi konaklamalı kamplarda yaşanan deneyimlere dayanan bir
            program dâhilinde yürütülmektedir. Bu deneyimlerden biri de gece gökyüzü gözlemidir. Bununla birlikte etkinlikleri
            desteklemek  veya  gece  gökyüzü  gözlemine  hazırlık  yapmak  amacıyla  sınıf  içinde  ve/veya  kamp  alanı  dışındaki
            mekânlarda yapılan çalışmalar da bulunmakta olup, çalıştayda bunlara ve gece gökyüzü gözlemi etkinliğinin programa
            nasıl dâhil edildiğine yer verilecektir.
                   -  Uygulama  örneği:  Kayıp  arama  problemi:  Yerleşke  alanında  uygun  koşullarda  bir  kaybolma  olayı
            gerçekleştirilecektir. Bu olaya gerçek koşullarda katılımcılar tarafından müdahalede bulunulacaktır. Süreç kayıt altına
            alınacaktır. Bu etkinlik öncesinde hazırlık için yürüyüş etkinliği yapılacaktır. Kinematik grafiklerini daha iyi anlamaya
            yönelik  olarak  düzenlenen  yürüyüş  etkinliği  iki  bölümden  oluşmaktadır.  Birinci  bölümde  katılımcılardan  yazılı
            yönergelere uygun olarak yürümeleri ve istenen kinematik grafiklerini çizmeleri, ikinci bölümde ise verilen grafikleri
            yorumlayarak bu grafiklere uygun şekilde yürümeleri beklenecektir. Yürüyüş etkinliğinin aşamaları aşağıdaki şekildedir:
                   o Etkinliğin tanıtımı
                   o İşbirlikli görev paylaşımı
                   o Yönergelerin yorumlanması
                   o Yönergelere göre yürüyüş ve verilerin toplanması ve kaydedilmesi
                   o Verilerin kullanılması/yorumlanması/grafik çizimi
                   - Değerlendirme: Çalıştayın sonunda araştırmacılara sonraki çalışmalarında fikir vermesi amacıyla katılımcılarla
            birlikte çalıştayın kısa bir değerlendirmesi yapılacaktır.
                   Gerçek  yaşam  deneyimlerinin  dâhil  edildiği  bir  fizik  dersinin  tasarımı  farklı  kişi  veya  kurumlarla  işbirliğini
            gerektiren, örneklerine az rastlanan, uzun ve zor bir süreçtir. Çalıştay sonunda katılımcıların bu süreç hakkında fikir sahibi
            olmaları sağlanmış olacaktır. Ayrıca çalıştay, hazırlama ve uygulama aşamalarında yer alan ve çalışma alanına girmeyi
            düşünen araştırmacılara daha sonraki çalışmalarında fikir vermesi açısından da anlamlıdır.

                   Anahtar Sözcükler: Tasarım tabanlı araştırma yaklaşımı, gerçek yaşam deneyimleri, açık alan eğitimi, doğada
            fizik, işbirlikli problem çözme



                                                           100
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117