Page 107 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 107

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                         MEKANİK LABORATUVARINDAKİ GELENEKSEL MATERYALLERİN
              P14       SORGULAMAYA DAYALI ÖĞRETİME YÖNELİK OLARAK KULLANIMI



                                          Üzeyir ARI , Haki PEŞMAN , Oktay BAYKARA
                                                   1
                                                                              1
                                                               1

                             1 Fırat Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü

                   Fizik laboratuvarlarında deneyleri gerçekleştirmek için gerekli olan araç-gereçler çeşitli niceliksel verileri almak
            için  kullanılırlar.  Bunlar  genellikle  günlük  hayatımızdaki  olayları  temsil  eden  durumları  ortaya  koyarlar.  Bu  sayede
            öğrenciler çevrelerinde gerçekleşen fiziksel olayların işleyişi hakkında analiz yapma imkanı bulurlar. Ancak laboratuvarda
            kullanılan  bu  araç  gereçlerin  sadece  veri  elde  etmek  için  kullanılması  fiziksel  olayların  anlaşılmasına  katsı
            sağlayamamaktadır. Aksine öğrencilerin karmaşık ve anlamsız sayılar elde etmesine neden olabilir. Öğrencilerin elde
            ettikleri bu verileri nasıl yorumlamaları gerektiği ayrıca önemlidir. Geleneksel laboratuvarlarda materyaller laboratuvar
            föyünde  adım  adım  verilen  talimatlar  takip  edilerek  kullanılırlar  ve  böylece  veri  elde  etme  işlemi  gerçekleştirilir.
            Öğrencinin bu materyalleri kullanma konusunda kendilerinin belirledikleri bir uygulama söz konusu değildir. Eğer öğrenci
            kendi belirleyeceği aşamaları takip ederek bu materyalleri kullanabilirse o zaman materyalden daha fazla faydalanabilir.
            Bunu sağlayabilmek için son  yıllarda literatürde artık daha fazla çalışılan ve etkinliği kanıtlanan sorgulamaya dayalı
            öğretim yönteminin kullanılması önerilebilir. Sorgulamaya dayalı öğretim yönteminde öğrenci bilimsel bilgilere ulaşmak
            için kendi tasarladığı bir deneyi gerçekleştirerek verileri elde eder. Bu yöntemde öğrenci öncelikle araştırma hipotezini
            ve ardından bağımlı ve bağımsız değişkenlerini belirler. Daha sonra hipotezini test edebilmek için laboratuvarda bulunan
            materyallerden yola çıkarak deneyini tasarlar. Burada materyalleri kullanma hususunda öğrenci özgürdür. Materyali
            nasıl  kullanacağı  ve  verileri  nasıl  alacağı  öğretmen  veya  föy  tarafından  belirtilmemiştir.  Ancak  öğrencilerin  de
            materyallerin  nasıl  çalıştığını,  hangi  tür  verileri  sunduğunu  bilmesi  gerekir.  Bunun  için  ise  öğrencilerin  önceden  bu
            materyaller hakkında bilgilendirilmesi gerekmektedir. Bu  yüzden bu çalışmada fen bilimleri öğretmenliği genel fizik
            laboratuvarında  kullanılan  geleneksel  materyallerin  sorgulamaya  dayalı  öğretim  yöntemiyle  nasıl  kullanılabileceği
            tartışılmıştır. Bu çalışma için seçilen materyal ise hava masasıdır. Hava masası düz cam bir yüzey üzerinde iki metal diski
            bulunan ve bu disklere hava pompası yardımıyla hava gitmesiyle cam yüzey üzerinde sürtünmesiz bir şekilde hareket
            etmesini sağlayan bir düzenektir. Sürtünmesiz olarak hareket edebilen disklerin altında deney kağıdına izler bırakabilen
            iğneleri  mevcuttur.  Ayrıca  izlerin  hangi  zaman  aralıklarında  bırakılabileceği  de  belirlenebilmektedir.  Genel  fizik
            laboratuvarı I derslerinde mekanik konuları işlenmektedir. Bu kapsamda hareket, hız, ivme, momentum kavramları bu
            laboratuvarda işlenmektedir. Hava masası bu kavramların tümünün işlenmesi için yeterli imkanları sunmaktadır. Çünkü
            belirtilen  fizik  kavramları  sürtünmesiz  ortam,  hassas  ölçüm  araçları  gibi  ideal  şartlarda  gerçekleşen  durumlarda
            hesaplanmış ve ortaya çıkarılmıştır. Hava masası da sağladığı sürtünmesiz ortam sayesinde ideale yakın bir ölçümü
            öğrencilere sunabilmektedir. Geleneksel laboratuvarda hava masasını kullanımı şu şekilde gerçekleşmektedir: öncelikle
            deneyi yapılacak olan konu belirlenir. Ardından deneyin nasıl yapılacağı aşama aşama yazılır. Burada öğrencilere hava
            masası disklerinin bırakacağı izlerin zaman aralığı, disklerin masa üzerindeki konumunun ne olacağı, diskleri nasıl hareket
            ettireceği, masanın eğiminin ne olacağı gibi bilgiler aşama aşama yazılarak verilir ve öğrencinin deneyi yapması ve verileri
            alması istenir. Veriler alındıktan sonra öğrencilerden kağıt üzerine çıkan izleri cetvel yardımıyla ölçmesi, gerekli tablo ve
            grafikler oluşturarak deneyin sonucu yazması istenir. Sorgulamaya dayalı öğretim yönteminde hava masasının kullanımı
            için  ise  öğrenciler  araştıracakları  hipotezi  oluşturduktan  ve  değişkenlerini  belirledikten  sonra  deneyi  kendilerinin
            tasarlaması ve gerçekleştirmesi beklenir. Bu aşamada öğrenciler hava masası disklerini nasıl kullanacaklarını kendileri
            düşünür ve hipotezlerini doğrulamak için verilerini kendi istedikleri şekilde alırlar.  Burada öğrencilerin yapabilecekleri
            durumlar şunlar olabilir. Örneğin yatay atış hareketinin işlendiği bir laboratuvar dersinde bir öğrenci masaya eğim verip
            hava masasının üst kısmından yatay olarak eliyle itmesi suretiyle hareket kazandırıp veri alabilir. Başka bir öğrenci bir
            aparat kullanarak aynı yerden farklı kuvvetler uygulayarak diskin ne kadar ileri düştüğünü ve ne kadar havada kaldığını
            belirleyebilir.  Bunlar  belirledikleri  hipoteze  göre  değişim  gösterebilir.  Görüldüğü  üzere  hava  masasının  geleneksel
            öğretimle kullanımında öğrencinin bu materyali kullanımı sadece veri alma amaçlıdır. Ancak sorgulamaya dayalı olarak
            kullanımında  çok  değişik  uygulama  biçimleri  ortaya  koymaktadır.  Dolayısıyla  öğrencilerin  düşünme  biçimlerinin
            gelişmesi ve olaylara farklı bakış açıları geliştirmeleri için fırsatlar sunmaktadır. Bu durumda hava masasının ve diğer
            materyallerin sorgulamaya dayalı olarak kullanılmasının öğrencilerin çevrelerindeki fiziksel olayları daha iyi anlaması
            açısından daha faydalı olduğu ifade edilebilir.

                   Anahtar Kavramlar: Öğretim materyalleri, Sorgulamaya dayalı öğretim, Genel fizik laboratuvarı, Fen bilimleri
            öğretmen adayları




                                                            95
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112