Page 106 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 106

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


              P09         ORTA ÖĞRETİM FİZİK EĞİTİMİNDE ÖĞRENME GÜÇLÜKLERİNİN
                                                        BELİRLENMESİ


                                              Hatice Rumeysa İNAN , Hasan İNAÇ ,
                                                               1
                                                                          2

                                      1 Kırıkkale Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü , Kırıkkale
                                 2  Kırıkkale Üniversitesi, Matematik ve Fen Eğitimi Bölümü , Kırıkkale

                   Bu  çalışmada  amaç  olarak,  orta  öğretim  fizik  eğitiminde  karşılaşılan  öğrenme  güçlüklerinin  belirlenmesi
            hedeflenmiştir.  Bu  güçlüklerin  nedenleri  pedagojik  yaklaşımlardan  mı  kaynaklanıyor,  psikolojik  yaklaşımlardan  mı
            kaynaklanıyor, yoksa fiziki şartların yetersizliğinden dolayı mı veya teknolojik eksikliklerin yol açtığı yoksunluklardan mı
            kaynaklanmaktadır? Sorularına yanıt bulma amacına yöneliktir.  Bu çerçevede; öğrencilerin fizik konularında anlama
            güçlüğü  çektikleri  yer  neresidir?  Fizik  eğitiminde  öğrenme  güçlüğünün  altında  hangi  sebepler  yer  almaktadır?
            Öğrencilerin fizik dersini zor ders olarak algılamaları ve adlandırmalarındaki etmenler nelerdir? Fizik dersini sevmemenin
            başka derslere bir etkisi var mıdır? Öğretmen öğrenci ilişkileri bu durumu nasıl etkilemektedir? Fizik eğitimi konusunda
            öğretmenlerin  öğrenme  güçlüğü  hakkındaki  görüşleri  nelerdir?  Bu  güçlükleri  aşma  yönünde   öğretmenler  ve  okul
            idareleri ile öğrenci velilerinin bir çabası ve çalışması olmakta mıdır? şeklindeki benzeri sorulara da cevap aranmıştır.
                   Bu çalışma kapsamında Orta Öğretim Fizik Eğitiminde Öğrenme Güçlüklerini belirlemek için yukarıda genel
            çerçevede belirlediğimiz sorulara yanıt bulmak amacıyla Kırıkkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği, Fen
            Bilgisi Öğretmenliği ve Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümünde okumakta olan 236 öğrenci üzerinde 57
            soruluk “İlköğretim Fen Eğitimindeki Fizik Konularının Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Yolları” yüksek lisans
            tezinde kullanılan likert tipi anket çalışması yapılmıştır .Ayrıca Ankara Çankaya bölgesinde bulunan farklı liselerdeki 124
            öğrenciye de aynı İlköğretim Fen Eğitimindeki Fizik Konularının Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Yolları”
            yüksek lisans tezinde kullanılan likert tipi 57 soruluk anket uygulanmıştır. Bunlarla birlikte Ankara Çankaya bölgesinde
            bulunan farklı liselerdeki 124 öğrenciye fizik eğitiminde başarısızlık nedeni anketi ve Ankara ve Kırıkkale özel ve devlet
            okullarında  çalışmakta  olan  fizik  öğretmenleri  ile  aynı  İlköğretim  Fen  Eğitimindeki  Fizik  Konularının  Öğretiminde
            Karşılaşılan  Sorunlar  ve  Çözüm  Yolları”  yüksek  lisans  tezinde  kullanılan  benzer  sorulardan  oluşan  likert  tipi  anket
            çalışması yapılmıştır.
                           57 soruluk İlköğretim Fen Eğitimindeki Fizik Konularının Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Yolları”
            yüksek lisans tezinde kullanılan likert tipi öğrenci ve öğretmen anketi iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm kişisel
            bilgiler, ikinci bölüm ise fizik eğitiminde öğrenme güçlüğünü ölçmeye yönelik sorulardan oluşmaktadır. Aynı zamanda 42
            soruluk fizik eğitiminde başarısızlık nedeni anketi de iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm kişisel bilgiler içermekte
            olup  ikinci  bölüm  ise  fiziği  sevmemelerine  neden  olan  psikolojik  ve  duygusal  etmenleri  ortaya  çıkarmaya  yönelik
            sorulardan  oluşmaktadır.. Orta öğretim  Fizik eğitiminde öğrenme güçlüğünün belirlenmesi amacıyla  araştırmada elde
            edilen  öğrencilere  yönelik  anket  sonuçları  ve  fizik  eğitiminde  başarısızlık  nedenleri  anketinin  sonuçları  spss16.0
            programıyla analiz edilmiştir. Öğretmenlere yönelik anketin analizi aynı şekilde spss16.0 programıyla analiz edilmiştir.
            Verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, korelasyon, ilişkili t testi, ilişkisiz t testi,
            varyans  analizi  gibi  yöntemler  kullanılmıştır.  Değişkenler  arasında  anlamlı  bir  fark  bulunup  bulunmadığının
            belirlenmesinde 0,05 anlamlılık düzeyi esas alınmıştır. Sonuç olarak, elde edilen verilerin orta öğretim fizik eğitimindeki
            öğrenme güçlükleri detaylı bir şekilde belirlenmeye çalışılmıştır.
                   Araştırmanın sonuç bölümünde birçok öğrencinin matematik dersininden dolayı fizik dersine karşı önyargılı
            olduğu, sınav kaygısı, ailevi problemlerden dolayı dersi sevmediği, öğretmen yaklaşımından dolayı fizik dersine  karşı ön
            yargılı olduğu gibi ve benzeri birçok sonuç  ortaya çıkmış olup öğretmenler tarafından bakılacak olursa  fizik dersinin
            içeriğinin zorluğu ve yetersizliği, farklı okullardaki laboratuvar koşullarının eksikliği, öğrencilerin ilgisiz oluşu gibi birçok
            sonuç ortaya çıkmıştır.

                   Anahtar Kavramlar: Fizik eğitimi, Öğrenme güçlüğü, Fizik eğitimi kavramları, Fizik dersi















                                                            94
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111