Page 106 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 106
3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI
P09 ORTA ÖĞRETİM FİZİK EĞİTİMİNDE ÖĞRENME GÜÇLÜKLERİNİN
BELİRLENMESİ
Hatice Rumeysa İNAN , Hasan İNAÇ ,
1
2
1 Kırıkkale Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü , Kırıkkale
2 Kırıkkale Üniversitesi, Matematik ve Fen Eğitimi Bölümü , Kırıkkale
Bu çalışmada amaç olarak, orta öğretim fizik eğitiminde karşılaşılan öğrenme güçlüklerinin belirlenmesi
hedeflenmiştir. Bu güçlüklerin nedenleri pedagojik yaklaşımlardan mı kaynaklanıyor, psikolojik yaklaşımlardan mı
kaynaklanıyor, yoksa fiziki şartların yetersizliğinden dolayı mı veya teknolojik eksikliklerin yol açtığı yoksunluklardan mı
kaynaklanmaktadır? Sorularına yanıt bulma amacına yöneliktir. Bu çerçevede; öğrencilerin fizik konularında anlama
güçlüğü çektikleri yer neresidir? Fizik eğitiminde öğrenme güçlüğünün altında hangi sebepler yer almaktadır?
Öğrencilerin fizik dersini zor ders olarak algılamaları ve adlandırmalarındaki etmenler nelerdir? Fizik dersini sevmemenin
başka derslere bir etkisi var mıdır? Öğretmen öğrenci ilişkileri bu durumu nasıl etkilemektedir? Fizik eğitimi konusunda
öğretmenlerin öğrenme güçlüğü hakkındaki görüşleri nelerdir? Bu güçlükleri aşma yönünde öğretmenler ve okul
idareleri ile öğrenci velilerinin bir çabası ve çalışması olmakta mıdır? şeklindeki benzeri sorulara da cevap aranmıştır.
Bu çalışma kapsamında Orta Öğretim Fizik Eğitiminde Öğrenme Güçlüklerini belirlemek için yukarıda genel
çerçevede belirlediğimiz sorulara yanıt bulmak amacıyla Kırıkkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği, Fen
Bilgisi Öğretmenliği ve Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümünde okumakta olan 236 öğrenci üzerinde 57
soruluk “İlköğretim Fen Eğitimindeki Fizik Konularının Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Yolları” yüksek lisans
tezinde kullanılan likert tipi anket çalışması yapılmıştır .Ayrıca Ankara Çankaya bölgesinde bulunan farklı liselerdeki 124
öğrenciye de aynı İlköğretim Fen Eğitimindeki Fizik Konularının Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Yolları”
yüksek lisans tezinde kullanılan likert tipi 57 soruluk anket uygulanmıştır. Bunlarla birlikte Ankara Çankaya bölgesinde
bulunan farklı liselerdeki 124 öğrenciye fizik eğitiminde başarısızlık nedeni anketi ve Ankara ve Kırıkkale özel ve devlet
okullarında çalışmakta olan fizik öğretmenleri ile aynı İlköğretim Fen Eğitimindeki Fizik Konularının Öğretiminde
Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Yolları” yüksek lisans tezinde kullanılan benzer sorulardan oluşan likert tipi anket
çalışması yapılmıştır.
57 soruluk İlköğretim Fen Eğitimindeki Fizik Konularının Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Yolları”
yüksek lisans tezinde kullanılan likert tipi öğrenci ve öğretmen anketi iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm kişisel
bilgiler, ikinci bölüm ise fizik eğitiminde öğrenme güçlüğünü ölçmeye yönelik sorulardan oluşmaktadır. Aynı zamanda 42
soruluk fizik eğitiminde başarısızlık nedeni anketi de iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm kişisel bilgiler içermekte
olup ikinci bölüm ise fiziği sevmemelerine neden olan psikolojik ve duygusal etmenleri ortaya çıkarmaya yönelik
sorulardan oluşmaktadır.. Orta öğretim Fizik eğitiminde öğrenme güçlüğünün belirlenmesi amacıyla araştırmada elde
edilen öğrencilere yönelik anket sonuçları ve fizik eğitiminde başarısızlık nedenleri anketinin sonuçları spss16.0
programıyla analiz edilmiştir. Öğretmenlere yönelik anketin analizi aynı şekilde spss16.0 programıyla analiz edilmiştir.
Verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, korelasyon, ilişkili t testi, ilişkisiz t testi,
varyans analizi gibi yöntemler kullanılmıştır. Değişkenler arasında anlamlı bir fark bulunup bulunmadığının
belirlenmesinde 0,05 anlamlılık düzeyi esas alınmıştır. Sonuç olarak, elde edilen verilerin orta öğretim fizik eğitimindeki
öğrenme güçlükleri detaylı bir şekilde belirlenmeye çalışılmıştır.
Araştırmanın sonuç bölümünde birçok öğrencinin matematik dersininden dolayı fizik dersine karşı önyargılı
olduğu, sınav kaygısı, ailevi problemlerden dolayı dersi sevmediği, öğretmen yaklaşımından dolayı fizik dersine karşı ön
yargılı olduğu gibi ve benzeri birçok sonuç ortaya çıkmış olup öğretmenler tarafından bakılacak olursa fizik dersinin
içeriğinin zorluğu ve yetersizliği, farklı okullardaki laboratuvar koşullarının eksikliği, öğrencilerin ilgisiz oluşu gibi birçok
sonuç ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kavramlar: Fizik eğitimi, Öğrenme güçlüğü, Fizik eğitimi kavramları, Fizik dersi
94