Page 111 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 111

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             Ç02                  “ORTAÇAĞIN BİLGİSAYARI; USTURLAP” ÇALIŞTAYI




                                     Hüseyin ŞEN , Kamile TEKFİDAN , Şebnem KANDİL İNGEÇ
                                                                                   2
                                               1
                                                               2

                                 1  Utrecht Üniversitesi, Matematik Estitüsü, Matematik Tarihi Bölümü
                2  Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Fizik Eğitimi Anabilim Dalı


                   “Bilim nerede ve ne zaman başladı?” sorusu bilimin ne olduğu meselesinin özüne inen bir sorudur (Fara, 2012).
            Bilimsel bilgi, tarihi perspektif içinde bir bütünlük gösterir. Bilginin dünü, bugünü ve yarını birbirine bağlı bir süreç içinde
            şekillenir (Kahya, 1993). Bilim tarihi, bilginin gelişiminin betimlenmesi ve açıklanmasıdır (Demir, 1994) ve insanın niçin
            bilmesi  gerektiğini  anlamanın  ilk  şartıdır  (Fazlıoğlu,  2004).  Bilim  tarihinin  amacı,  tüm  entellektüel  alışverişleri  ve
            medeniyetlerin ilerleyişi ile ortaya çıkan tüm etkileri hesaba katarak bilimsel gerçekleri, fikirleri ortaya çıkarmak ve
            geliştirmektir (Sarton, 1918).
                   Bilim  tarihi,  bilimsel  bilginin  tarihsel  gelişimini  ifade  etmek,  bir  konunun  neden  öğrenilmesi  gerektiğini
            göstererek bilime değer verilmesini sağlamak, fen-teknoloji-toplum ilişkisini örneklendirmek için en iyi yollardan biridir.
            Bilim tarihini ve felsefesini incelemek, bilimsel girişimin doğasını daha iyi anlamayı ve bilim kavramlarının zamanla nasıl
            değiştiğine ilişkin bir takdir geliştirmeyi sağlar. Ayrıca, kavramların kendileri hakkında daha iyi bir anlayışa yönlendirir,
            diğer bir deyişle, fen öğrenimini geliştirir. Bilim tarihi, tarihteki farklı anlarda tanım, düşünce, kavram ve bilim teorilerinin
            hakim  olduğu  bağlamsal  bilgileri  sağlar.  Ayrıca,  bilimin  bir  insan  çabası  olduğunu  ve  böylesine  bir  insan  çabasının
            eksikliğinin ortaya koyduğunu sonuçları gözler önüne serer (Lenira vd., 2009).
                   Bilim, genel olarak görmezden gelinse de, ilgi çekici geniş felsefi soruları ele alır. Bu sorular en iyi tarihsel
            ortamlarında  tartışılır.  Bilimi  öncelikle  pratik  uygulamalar  temelinde  sınıfa  taşımak  öğrencilerin  eleştirel  düşünme
            eğilimine  yardımcı  olabilir  (Brush,  1989).  Sarton  (1918),  bu  tür  uygulamalar  içeren  bilim  tarihi  derslerini  “uzun
            yolculuğunun bir safhasına ulaşan gezginin ödülü” olarak tasvir etmektedir.
                   “Ortaçağın Bilgisayarı; Usturlap” çalıştayında amaçlanan bilim tarihinde önemli bir yere sahip olan usturlap ile
            bireylerde bilim tarihine yönelik farkındalık oluşturup ilgiyi artırmaktır. Ayrıca astronomi tarihinde sıkça karşımıza çıkan
            usturlabın incelenmesine olanak sağlayarak, bireylerde o dönemin bilim ve astronomisini anlama fırsatı oluşturmaktır.
            Basitçe, -bir yere özgü verilen zamanda ve yerde- Güneş’in ve belli yıldızların konumunu gösteren küçük bir el aleti olan
            usturlap; astronomlar, matematikçiler, coğrafyacılar ve diğer birçok bilim insanı tarafından kullanılmıştır. Zamanı hassas
            bir  şekilde  tayin  edilmesine  olanak  sağlaması,  mekanik  saatlerin  henüz  bilinmediği  devirlerde,  temeli  stereografik
            izdüşüm tekniğine dayanan usturlapların kullanılmasına neden olmuştur. Bu alet yüzyıllar boyunca geliştirilerek özel
            sorunların  çözümüne  daha  uygun  biçimlere  getirilmiştir.  Bu  nedenle  yakın  zamana  kadar  popülerliğini  korumuştur
            (Tağman,  2007).  Dinamik  bir  üretkenliğe  ve  olağanüstü  zengin  disiplinlerarası  temalara  sahip  olan  usturlap,  bilim
            tarihinin erken dönemlerinde başlayan gelişimi birçok sosyolojik ve kültürel uygulamaların tarihsel evrimini içermektedir
            (IREM, 2000). Usturlab hem gözlem hem hesaplama yapmak için kullanılabilen astronomik bir alettir.
                   Çalıştay,  katılımcıları  fen/fizik  eğitimcileri,  öğretmenleri  ve  öğretmen  adayları  öncelikli  olmak  üzere  bilim
            tarihine  merak  duyan  her  alandan  bireyler  hedeflenerek  gerçekleştirilecektir.  Çalıştayın  etkili  bir  biçimde
            gerçekleştirilebilmesi için öngörülen katılımcı sayısı 25 kişi ile sınırlıdır. Çalıştay katılımcıları için herhangi bir araç-gereç
            temini  gerekmemektedir.  Çalıştay  için  öngörülen  süre  75  (±5)  dakika  olup  öngörülen  oturma  düzeni  “U  oturma
            düzeni”dir.
                   Çalıştay kapsamında katılımcılara usturlabın tarihi gelişimi, anatomisi ve çalışma prensibi hakkında genel bilgiler
            verilecektir. Ardından çalıştay ekibi tarafından bir usturlap modeli ve çalışma kağıdı etkinlik materyali olarak katılımcılara
            dağıtılacaktır. Kullanılacak usturlap modeli, MS. 1291’de Yemenli alim Sultan Melik el-Eşref tarafından bizzat imal edilen
            usturlap örnek alınarak Şen ve Balık tarafından geliştirilmiştir. Bu model üzerinden kolay, orta ve zor olmak üzere üç
            farklı  seviyedeki  hesaplamalarla  örnek  çözümlemeler  yapılarak  usturlabın  kullanımı  katılımcılara  uygulamalı  olarak
            anlatılacaktır.

                   Anahtar Kavramlar: Fen öğretimi, bilim tarihi, uygulamalı bilim tarihi, usturlap










                                                            99
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116