Page 114 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 114

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             Ç05                ENGELSİZ FİZİK EĞİTİMİ (EFE) ÇALIŞTAYI: FİZİK DERS
                                       KİTAPLARINDAKİ BETİMLEME SORUNLARI


                                                                       2
                                     Mustafa Şahin BÜLBÜL , Dilber DEMİRTAŞ , Belkıs GARİP
                                                        1
                                                                                   2

                                                     1 Kafkas Üniversitesi
                                                2 Orta Doğu Teknik Üniversitesi

                   Engelsiz Fizik Eğitimi (EFE) çalıştayları ilk defa 2013 yılında düzenlenmiş olup çeşitli zamanlarda tekrarlanmıştır.
            Temel amacı fizik eğitimi alanında engellilerin karşılaştıkları sorunları ele alıp bunlara alanda çalışan kişilerle birlikte
            çözümler bulmak, çözüm önerilerini tartışmaya açmaktır. Bu çalıştayın ele alınacak konusu ise fizik ders kitaplarında yer
            alan görsellerin görme engelli öğrenciler tarafından daha doğru ve etkin biçimde nasıl betimlenmesi gerektiğidir.
                   Fizik ders kitaplarında kabartma yazı kullanımı çalışmaları uzun bir süredir mevcuttur ancak orijinal görsellerin
            detaya  inmeden  bir  cümle  ile  betimlemesi  yapılmaktadır.  Bu  tercih,  öğrencinin  görsel  üzerinde  gören  öğrenciye
            aktarılmak istenen birçok detayın göz ardı edilmesine ve sınavlarda görme engelli öğrencilerin şekilli sorulardan muaf
            tutulmasına yol açabilmektedir. Acaba detay verilmeli midir? Ya da detay ne düzeyde verilmelidir?
                   Çalıştayda öğretmenlerin ve akademisyenlerin gündemine getirilecek soruları şu şekilde özetleyebiliriz;
                   •   Betimlemede nelere odaklanılmalıdır?
                   •   Betimlemede yer ve yön nasıl ele alınmalıdır?
                   •   Betimlemeye nasıl başlanılmalıdır?
                   •   Betimlemeye görselin neresinden başlanılmalıdır?
                   •   Betimlemelerde benzetme yapılmalı mıdır?
                   •   Betimlemelerde ek bilgi verilmeli midir?
                   •    Görselin amacından bahsedilmeli midir?
                   •   Görsel ile metin ilişkisi konuşulmalı mıdır?
                   •   Görselin çekim açısı dikkate alınmalı mıdır?
                   •   Betimleyen kişinin algısı dâhil edilmeli midir?
                   •   Nasıl bir cümle yapısı seçilmelidir?
                   •   Görselde yer alan objelerin özellikleri açıklanmalı mıdır?
                   •   Görselde yer alan insanlar hakkında neler söylenmelidir?
                   •   Görselin çeşidi söylenmeli midir?
                   •   Detayları anlatmamak fırsat eşitsizliği yaratır mı?
                   •   Her görsel betimlenmeli midir?
                   •   Her görsel aynı detayda mı betimlenmelidir?
                   Öncelikle  en  fazla  20  kişiden  oluşan  katılımcılarımızdan  dörder  kişilik  beş  ayrı  grup  oluşturup  her  gruba
            betimlenecek bir adet resim vereceğiz ve bu resmi 5 dk içerisinde betimlemelerini isteyeceğiz. İkinci aşamada çalıştay
            düzenleyicilerinin beşer dakika konuşacağı ve toplamda 15 dk sürecek olan betimlemenin ne olduğu, nasıl yapılması
            gerektiği ve “fizik ders kitapları betimleme kontrol listesi” nin ne olduğu, nasıl kullanılacağı anlatılacak. Bu anlatımın
            ardından üçüncü aşama başlayacak. Üçüncü aşama grupların aynı resmi tekrar betimlemesini ve betimlerken kontrol
            listesinin kullanmasını içermektedir. Üçüncü aşama sürecinde gruplar hem betimlemelerini hazırlayacak hem de küçük
            kağıtlara kontrol listesinin düzeltilmesi ve eklenmesi gereken maddeleri hakkında yazılar yazacaklar. Gruplar bu küçük
            notları kendi grupları altındaki duvarda bulunan boş bölmeye bizlerin yardımıyla yerleştirecek. Üçüncü aşama toplamda
            20 dk sürecek. Bu aşamanın grup içinde yeterince tartışmalar oluşturmasını istiyoruz. Dördüncü aşama sunumların
            yapılacağı aşamadır. Bu aşamada her gruba dört dakika, toplamda 20 dakika vermeyi hedefliyoruz. Dördüncü aşamada
            gruplar  betimledikleri  resmin  önünde  betimleme  cümlelerini  okuyacaklar  ve  diğer  gruplarda  bu  betimlemeyi
            inceleyecekler.  Bu  aşamada  dikkat  edeceğimiz  nokta  ise  gruplardan  değil  bireysel  olarak  küçük  notların  sunumu
            bölmeden panoya yapıştırılması olacak. Dördüncü aşama küçük notların rengi farklı olacak ve ilgili betimlemenin grup
            kısmına yapıştırılacak. Sunumların ardından küçük notların okunduğu, genel değerlendirmelerin yapıldığı 20 dakikalık
            beşinci bölüm yapılacak. Bu bölümün sesli kaydının yapılmasını, daha önce söylenmiş ve o anda söylenenlerle “fizik ders
            kitapları betimleme kontrol listesi” ne son önerilerin alınmasını hedefliyoruz.
                   Oluşturulacak “fizik ders kitapları betimleme kontrol listesi” nin son halini katılımcıların niteliklerinin yer aldığı
            ve önerilerin çapraz ilişkilendirilerek ele alındığı bir makale ve oluşacak listenin yine katılımcılardan dijital yolla alınacak
            onaydan  sonra  ders  kitaplarıyla  ilgilenen  birime  iletilmek  üzere  Milli  Eğitim  Bakanlığı’na  verilmesi  çalıştay  sonrası
            yapılacak işler arasındadır.

                   Anahtar Kavramlar: Betimleme, Ders Kitapları, Engelsiz Fizik

                                                           102
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119