Page 74 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 74

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                       FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ KAVRAMSAL, GRAFİKSEL VE
             B64      İŞLEMSEL SORU TÜRLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ



                                                                          2
                                               Abdullah AYDIN , Fatma TARAKÇI
                                                            1

                          1 Kastamonu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü
                                   2 Öğretmen, Kaptan Ahmet Erdoğan İmam Hatip Ortaokulu, Rize

                   Fen  derslerinde  öğrenmeyi  kolaylaştırmak  ve  öğrenilen  bilgilerin  kalıcılığını  arttırmak  için  laboratuvar
            uygulamalarının  yanı  sıra  kavram  haritaları,  diyagramlar,  tablolar,  şemalar,  resimler  ve  grafikler  gibi  birçok  somut
            materyallerden de yararlanılır. Özellikle kavramsal çatının oluşturulması ve konunun özetlenmesi için iki ya da daha fazla
            veri  arasında  karşılaştırma  olanağı  sunan  grafikler,  fen  öğretiminde  birçok  avantaj  sağlamaktadır.  Bunun  yanı  sıra
            kavramsal ve işlemsel basamaklarda fen dersleri için çok önemlidir. Öğrenciler fen derslerinde bu basamakların hepsiyle
            karşılaşmaktadırlar. Ancak bazı öğrenciler grafik işlemlerinde daha başarılıyken, bazı öğrenciler ise kavramsal veya işlem
            gerektiren konularda daha başarılı olmaktadır.
                   Genel Fizik-I dersinde grafiklerin en yoğun olarak kullanıldığı konulardan biri de “kuvvet ve hareket” konusudur.
            Hareket  grafikleri,  kinematik  kavramlarının  (konum,  hız,  ivme)  zamanla  değişimini  gösteren  araçlardır  ve  hareketin
            anlaşılmasına yardımcı olur.  Yapılan çalışmalar öğrencilerin özellikle grafikleri okumada, yorumlamada ve grafik çizmede
            zorlandığını  göstermektedir.  Bu  çalışma,  genel  fizik-I  dersini  alan  ya  da  daha  önce  almış  olan  fen  bilgisi  öğretmen
            adaylarının kavramsal, grafiksel veya işlemsel soru türlerinden hangisi ya da hangilerinde kendilerini daha başarılı veya
            daha başarısız hissettiklerini tespit etmeye yöneliktir. Kavramsal soru türleri; daha çok genel fizik-I dersi için bilgi ve
            yorum gerektiren, işlemsel soru türleri; formül ve matematiksel işlemler yapmayı gerektiren soru türleri ve grafiksel soru
            türleri ise grafik okumayı, yorumlamayı ve çizmeyi gerektiren soru türleridir
                   Bu araştırma, Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılı
            güz yarıyılında 244 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Öğretmen adaylarına öncelikle “kavramsal soru”, “işlemsel soru”
            ve “grafiksel soru” tanımları yapıldıktan sonra kendi öz değerlendirmelerini yapmalarının amaçlandığı iki adet açık uçlu
            sorudan oluşan bir ölçek uygulanmıştır. Öğretmen adaylarına bu soru türlerinden hangisinde kendinizi daha başarılı ve
            hangisinde kendinizi daha başarısız hissediyorsunuz şeklinde iki adet açık uçlu soru soruldu ve nedenleriyle beraber
            açıklamaları  istendi.  Elde  edilen  cevaplar;  “sadece  grafiksel”,  “sadece  kavramsal”,  “sadece  işlemsel”,  “grafiksel  ve
            işlemsel”,  “grafiksel  ve  kavramsal”,  işlemsel  ve  kavramsal”  ve  “boş”  olmak  üzere  yedi  kategoriye  ayrılmış  ve  bu
            kategoriler  yüzde  (%)  ve  frekans  (f)  olarak  değerlendirilmiştir.  Araştırmaya  katılan  öğretmen  adaylarından,  105’i
            (%43.03)  sadece grafiksel, 51’i (%20.90) sadece kavramsal, 25’i (%10.25)  sadece işlemsel, 10’u (%4.09) grafiksel ve
            işlemsel, 17’si (%6.97) grafiksel ve kavramsal, 2’si (%0.82) işlemsel ve kavramsal alanlarda kendilerini daha başarısız
            hissettiklerini belirtmişlerdir. 34 öğretmen adayı (%13.94) ise, hiç cevap vermemiştir. Bu soru türlerinden hangisinde
            kendinizi  daha  başarılı  hissediyorsunuz  açık  uçlu  soruya  verdikleri  cevaplar  kategorilendirildiğinde  ise,  öğretmen
            adaylarından 21’i (%8.60) sadece grafiksel, 65’i (%25.82) sadece kavramsal, 79’u (%32.38) sadece işlemsel, 12’si (%4.92)
            grafiksel ve işlemsel, 6’sı (%2.46) grafiksel ve kavramsal, 21’i (%8.61) işlemsel ve kavramsal soru türlerinde kendilerini
            daha başarılı hissettiklerini belirtmişlerdir. Bu açık uçlu soruyu 42 öğretmen adayı (%17.21) boş bırakmıştır.
                   Sadece grafiksel soru türlerinde kendilerini daha başarısız hissettiklerini belirten öğretmen adaylarından bir kaçı
            “çünkü grafik çizmeyi beceremiyorum, kendimi bu konuda yetersiz hissediyorum”, “grafiksel soru türünde başarısızım,
            grafik üzerinde işlemsel değerleri yapabiliyorum ama yorumlamasını yapamıyorum”, “grafiksel sorularda iyi değilim.
            Çünkü  sorulara  yorum  yapabilirim,  işlem  yapabilirim  ama  grafiği  çizemem”  şeklinde  ifadeler  kullanmıştır.  Sadece
            işlemsel soru türlerinde kendilerini daha başarılı hissettiklerini belirten öğretmen adaylarından bir kaçı ise, “işlemsel
            soruları daha iyi yapabiliyorum, ezberim iyi olduğu için ve matematikte iyi olduğum için formül ve işlem gerektiren
            soruları daha iyi yapabiliyorum”, “işlemsel sorularda başarılı hissediyorum, çünkü matematiksel işlemler kolay geliyor”
            şeklinde cevaplar vermiştir.
                   Sonuç olarak bu çalışmada öğretmen adaylarının açıklamalarına bakıldığında; grafikleri okuma, yorumlama ve
            çizmede kendilerini daha başarısız, sadece işlemsel sorularda kendilerini daha başarılı buldukları tespit edilmiştir.

                   Anahtar Kelimeler: Genel fizik-I, kavramsal soru, grafiksel soru, işlemsel soru, başarı










                                                            62
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79