Page 73 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 73

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B63            ARAŞTIRMAYA DAYALI LABORATUVAR UYGULAMALARININ
                             SAĞLAYABİLECEĞİ OLANAKLAR: ELEKTROSTATİK ÖRNEĞİ


                                                        Cezmi ÜNAL

                                                 Gaziosmanpaşa Üniversitesi

                   Araştırmaya dayalı öğrenme son yıllarda karşımıza en çok çıkan öğrenme – öğretme  metotlarından biridir.
            Araştırmaya  dayalı  öğrenme  yaklaşımıyla  hazırlanmış  ders  içeriklerinin  akademik  başarıya,  tutuma,  bilimsel  süreç
            becerilerine etkisine yönelik ulusal ve uluslararası literatürde pek çok yayın yer almaktadır. Buna karşın müfredatta yer
            alan fizik konularının araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımı ile nasıl ele alınabileceği, tasarlanmış olan derslerin nitelikleri
            ve  oluşturulan  ortamların  ne  tür  faydalar  sağlayacağı  konularında  yapılmış  çalışmalar  nispeten  sınırlı  kalmıştır.  Bu
            çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin elektrostatik konusunda tecrübelerini artırmak için düzenlenmiş laboratuvar
            ortamında  gerçekleşen  süreçlerden  yararlanarak  araştırmaya  dayalı  öğrenme  yaklaşımının  elektrostatik  konusunun
            öğreniminde sağlayabileceği olanakları tespit etmektir.
                   Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması kullanılmıştır.  Durum olarak Eğitim
            Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı’nın fizik laboratuvarı dersinin 1,5 saatlik uygulaması ele alınmıştır. Çalışmaya
            16 üniversite birinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Katılımcıların hepsi kadın öğrencilerden olup ve çalışmaya gönüllü olarak
            katılmışlardır.  Laboratuvarda  öğrenciler  dörder  kişilik  4  grup  halinde  deneylerini  gerçekleştirmişlerdir.  Laboratuvar
            ortamı bir kamera ve her grupta birer ses kayıt cihazı olmak üzere 4 ses kayıt cihazı ile kayıt altına alınmıştır. Daha sonra
            video kayıtları ve ses kayıtları senkronize edilerek birlikte değerlendirilmiş ve deneylerin gerçekleşme süreci betimsel
            analize tabii tutulmuştur.
                   Deneylerin gerçekleştirildiği laboratuvar ortamı Devlet Malzeme Ofisi kataloğunda yer alan standart lise fizik
            laboratuvarı yapısındadır. Öğrenciler Ders Aletleri Yapım Merkezi’nin kataloğunda yer alan elektroskop ve elektrostatik
            takımı deney setine ek olarak kazak, eşarp, masa, kağıt, ve insan saçı gibi ortamda bulunan malzemeler ile deneylerini
            yapmışlardır.  Laboratuvar  dersi  başlamadan  önce  öğrencilere  elektrik  yükü,  sürtünme  yoluyla  elektriklenme  ve
            elektroskobun çalışma prensibi detaylı olarak anlatılmıştır.
                   Laboratuvar dersi araştırmaya dayalı olarak tasarlanmış ve iki temel bölümden oluşmuştur. İlk bölümde her bir
            gruba bir elektroskop ve bir elektrostatik takımı verilmiştir. Öğrencilerden elektrostatik takımı içinde yer alan plastik
            çubuk, akrilik çubuk ve metal tablayı etraflarında bulunan istedikleri herhangi bir şeye sürterek yüklü hale getirmeleri
            istenmiştir. Bu aşamada öğrencilerin cisimleri yüklü hale getirmedeki pratiklerinin artırılması ve cisimlerin yüklü olup
            olmadıklarının  elektroskop  yardımıyla  tespit  edilmesi  becerisinin  geliştirilmesi  amaçlanmıştır.  Öğrenciler
            elektriklendirme  konusunda yeterli  tecrübe  kazandıktan  sonra  ikinci  bölüme  geçilmiştir.  İkinci  bölümde  öğrencilere
            plastik çubuğu yün kumaşa sürterek (-) yük ile yükledikleri bilgisi verilmiştir. Bu bilgiden yararlanarak akrilik çubuğun ve
            metal tablanın elektriklendiğinde hangi yük ile yüklendiğini bulmaları istenmiştir. Her bir bölüm sonunda gruplardan
            keşfettikleri bilgileri arkadaşları ile paylaşmaları istenmiş ve olayların daha iyi anlaşılması için sınıf içinde tartışma ortamı
            oluşturulmaya çalışılmıştır.
                   Bu  çalışmanın  bulgularında  her  bir  grubun  araştırma  süreci  detaylı  bir  şekilde  anlatılmıştır.  Öğrencilerin
            zorlandıkları noktalar, keşfetme anları ve ilginin dağıldığı anlar tespit edilmiştir. Süreç içerisinde yer alan dikkat çekici
            noktalara vurgu yapılmıştır. “Bir cisim farklı malzemelere sürtünmesi sonucu farklı cins yükler kazanabilir.” şeklinde
            dersin normalde kazanımları arasında olmayan fakat araştırmaya dayalı laboratuvar uygulaması sonucu elde edilen
            beklenmedik kazanımlar ifade edilmiştir. Araştırmaya dayalı öğrenme ortamında öğretmenin ne tür rehberlik çalışmaları
            yapabileceği konusunda öneriler sunulmuştur.

                   Anahtar Kavramlar: Araştırmaya dayalı öğrenme, elektrostatik, fizik laboratuvarı


















                                                            61
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78