Page 72 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 72

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B62                       ÖĞRENCİLERİN FİZİK ÖĞRETMENİ ALGISI




                                                                    2
                                         Emine ERTEK , Ersin KARADEMİR ,Yalçın ERTEK
                                                    1
                                                                               3

                                         1 Eskişehir Çamlıca Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi
                                               2 Eskişehir Osmangazi Üniversitesi
                                         2 Eskişehir Beyhan Rıfat Çıkılıoğlu Anadolu Lisesi

                   Fizik eğitimi, öğrencinin çevresindeki çekici ve şaşırtıcı zenginliğin farkına varma eğitimidir. İlkokuldan üniversite
            eğitimleri  süresince  üzerinde  durulmasına  karşın  öğrencilerin  kavramsal  anlamada  ve  öğrenmede  büyük  zorluklar
            yaşadıkları bilinmektedir. Genelde fen eğitiminde ve özelde de fizik eğitiminde öğrenci, öğretici ve  fizik konularından
            kaynaklanan sorunlardan dolayı anlamlı öğrenmenin gerçekleşmesinde sorunlar yaşanmaktadır.
                   2007 yılında yayınlamış olan yeni fizik dersi öğretim programından sonra da fizik derslerinin işlenişinde aynı
            eksikliklerin devam ettiği uygulamalara benzer olmasının birçok nedeni olabilir. Öğretmenlerin alışkanlıklarını devam
            ettirme istekleri ve önerilen metotlardaki tecrübe eksiklikleri, ulusal değerlendirme sınavlarının varlığı gibi etmenler en
            öne çıkan nedenler olarak görülmektedir (Ünal, Peşman  ve  Özdemir, 2010). Milli Eğitim Bakanlığı, hizmetiçi  eğitim
            programları, öğretmenlere kullanılması önerdiği yeni metotlardaki bilgisini zenginleştirmeye ve sınıf içi uygulamalarını
            zenginleştirmeye  yöneliktir.  Gelecekteki  fizik  öğretmenlerinin  tecrübelerinin  arttırılmasındaki  en  büyük  rol  ise  fizik
            öğretmeni yetiştiren kurumlara düşmektedir.
                    Bilim  ve  teknolojideki  hızlı  değişim  ile  birlikte  milli  eğitim  sistemimizde  öğretim  programları  yeniden
            yapılandırılmıştır. Öğrenme öğretme sürecinde benimsenen yeni yaklaşımlar da göz önünde bulundurulduğunda, bu
            değişimde en büyük ise görev öğretmene düşmektedir. Ortaöğretimdeki yeniden yapılanma çerçevesinde Fizik dersi de
            revize edilerek dersin kazanımları, içeriği  ve ölçme değerlendirme  süreci yenilenmiştir. Eğitim  sistemindeki bu yeni
            düzenleme de bazı sorunları beraberinde getirmiştir. Bu sorunların en önemlisi liselerde görevli öğretmenlerin programı
            benimseme, kavrama ve uygulamalarındaki aksaklıklardır. Öğrencilerin, öğretmenlerini nasıl algıladıkları sistemin işleyişi
            açısından büyük önem taşımaktadır, zor denilen bu dersin öğretmeni acaba nasıl bir model olmalıdır?  Bu bağlamda
            çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin Fizik öğretmeni algılananın belirlenmesidir. Araştırmada nitel veri analizi
            yöntemi kullanılmıştır. Nitel  araştırma; "gözlem, görüşme ve doküman analizi gibi nitel veri toplama yöntemlerinin
            kullanıldığı, algıların ve olayların doğal ortamda gerçekçi ve bütüncül bir biçimde ortaya konmasına yönelik nitel bir
            sürecin izlendiği araştırmandır (Yıldırım, Şimşek; 2005). Araştırmada ayrıca doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır.
            Doküman  incelemesi,  "araştırılması  hedeflenen  olgu  veya  olgular  hakkında  bilgi  içeren  yazılı  materyallerin  analizini
            kapsar" (Yıldırım ve Şimşek, 2005, s.187).
                   Ortaöğretim  öğrencilerinin  Fizik  öğretmeni  algılarını  belirlemek  için  20  öğrenciyle  yarı  yapılandırılmış
            görüşmeler yapılmıştır. Öğrencilere; öğretmenlerinin bilimsel yeterlikleri, öğrenci iletişimi, öğrenciye özerklik tanıma ve
            görüşlerine değer verme, sınıf yönetimi anlayışı gibi özelliklerine dönük açık uçlu sorular yöneltilmiştir. Bu sorulara
            verilen cevaplar, içerik analizi ve doküman incelemesi yöntemleriyle değerlendirilerek öğrencilerin Fizik öğretmenleri
            hakkındaki düşünceleri ile onlardan beklentileri tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma çerçevesinde görüşleri alınan
            öğrenciler; Eskişehir genelinde 2016-2017 öğretim yılında 11.sınıf öğrencileri;  Anadolu Lisesi, Sosyal Bilimler Lisesi, Fen
            Lisesi, Anadolu Meslek Lisesi ve Bilim Sanat Merkezi'ne devam etmektedir. Eskişehir genelinde 5 farklı okulda görev
            yapan 12 Fizik öğretmeni hakkında 20 öğrencinin görüşleri yazılı olarak alınıp içerik analiziyle incelendiğinde elde edilen
            bulgu  ve  sonuçlar  çerçevesinde,  fizik  eğitiminde  öğretmenin  rolü  ile  Fizik  öğretmeni  yetiştirilmesinde  göz  önüne
            alınabilecek  öneriler  şunlardır:  Fizik  öğretmenleri,  öğrencilerle  iletişimlerini  gözden  geçirmeli;  kişilik  özelliklerini
            geliştirecek seminer ve toplantılara katılmalıdır. Fizik öğretmenleri, derslerinde öğrencilerin ilgisini çekecek yöntem ve
            teknikler kullanmalı; gerektiğinde drama gibi farklı aktivitelere de yer vermelidir. Fizik öğretmeni, öğrencilerini bilimsel
            ölçütlere göre süreç içerisinde değerlendirmeli, belli aralıklarla onların kendisi ve dersi hakkındaki görüşlerini almalıdır.
            Fizik  öğretmeni  dersi  sadece  kitaptan  işlememeli;  farklı  metinler,  teknolojik  imkânlar  ile  dersi  ilgi  çekici  hale
            getirebilmelidir. Fizik eğitiminin ölçme değerlendirme sistemi gözden geçirilmeli, ders sadece yazılı ve sözlülerle değil,
            öğrenilenlerin uygulanabildiği atölye çalışmalarıyla da değerlendirilmelidir.

                   Anahtar Kavramlar: Fizik Öğretmeni, öğrenci algısı, fizik eğitimi









                                                            60
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77