Page 72 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 72
3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI
B62 ÖĞRENCİLERİN FİZİK ÖĞRETMENİ ALGISI
2
Emine ERTEK , Ersin KARADEMİR ,Yalçın ERTEK
1
3
1 Eskişehir Çamlıca Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi
2 Eskişehir Osmangazi Üniversitesi
2 Eskişehir Beyhan Rıfat Çıkılıoğlu Anadolu Lisesi
Fizik eğitimi, öğrencinin çevresindeki çekici ve şaşırtıcı zenginliğin farkına varma eğitimidir. İlkokuldan üniversite
eğitimleri süresince üzerinde durulmasına karşın öğrencilerin kavramsal anlamada ve öğrenmede büyük zorluklar
yaşadıkları bilinmektedir. Genelde fen eğitiminde ve özelde de fizik eğitiminde öğrenci, öğretici ve fizik konularından
kaynaklanan sorunlardan dolayı anlamlı öğrenmenin gerçekleşmesinde sorunlar yaşanmaktadır.
2007 yılında yayınlamış olan yeni fizik dersi öğretim programından sonra da fizik derslerinin işlenişinde aynı
eksikliklerin devam ettiği uygulamalara benzer olmasının birçok nedeni olabilir. Öğretmenlerin alışkanlıklarını devam
ettirme istekleri ve önerilen metotlardaki tecrübe eksiklikleri, ulusal değerlendirme sınavlarının varlığı gibi etmenler en
öne çıkan nedenler olarak görülmektedir (Ünal, Peşman ve Özdemir, 2010). Milli Eğitim Bakanlığı, hizmetiçi eğitim
programları, öğretmenlere kullanılması önerdiği yeni metotlardaki bilgisini zenginleştirmeye ve sınıf içi uygulamalarını
zenginleştirmeye yöneliktir. Gelecekteki fizik öğretmenlerinin tecrübelerinin arttırılmasındaki en büyük rol ise fizik
öğretmeni yetiştiren kurumlara düşmektedir.
Bilim ve teknolojideki hızlı değişim ile birlikte milli eğitim sistemimizde öğretim programları yeniden
yapılandırılmıştır. Öğrenme öğretme sürecinde benimsenen yeni yaklaşımlar da göz önünde bulundurulduğunda, bu
değişimde en büyük ise görev öğretmene düşmektedir. Ortaöğretimdeki yeniden yapılanma çerçevesinde Fizik dersi de
revize edilerek dersin kazanımları, içeriği ve ölçme değerlendirme süreci yenilenmiştir. Eğitim sistemindeki bu yeni
düzenleme de bazı sorunları beraberinde getirmiştir. Bu sorunların en önemlisi liselerde görevli öğretmenlerin programı
benimseme, kavrama ve uygulamalarındaki aksaklıklardır. Öğrencilerin, öğretmenlerini nasıl algıladıkları sistemin işleyişi
açısından büyük önem taşımaktadır, zor denilen bu dersin öğretmeni acaba nasıl bir model olmalıdır? Bu bağlamda
çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin Fizik öğretmeni algılananın belirlenmesidir. Araştırmada nitel veri analizi
yöntemi kullanılmıştır. Nitel araştırma; "gözlem, görüşme ve doküman analizi gibi nitel veri toplama yöntemlerinin
kullanıldığı, algıların ve olayların doğal ortamda gerçekçi ve bütüncül bir biçimde ortaya konmasına yönelik nitel bir
sürecin izlendiği araştırmandır (Yıldırım, Şimşek; 2005). Araştırmada ayrıca doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır.
Doküman incelemesi, "araştırılması hedeflenen olgu veya olgular hakkında bilgi içeren yazılı materyallerin analizini
kapsar" (Yıldırım ve Şimşek, 2005, s.187).
Ortaöğretim öğrencilerinin Fizik öğretmeni algılarını belirlemek için 20 öğrenciyle yarı yapılandırılmış
görüşmeler yapılmıştır. Öğrencilere; öğretmenlerinin bilimsel yeterlikleri, öğrenci iletişimi, öğrenciye özerklik tanıma ve
görüşlerine değer verme, sınıf yönetimi anlayışı gibi özelliklerine dönük açık uçlu sorular yöneltilmiştir. Bu sorulara
verilen cevaplar, içerik analizi ve doküman incelemesi yöntemleriyle değerlendirilerek öğrencilerin Fizik öğretmenleri
hakkındaki düşünceleri ile onlardan beklentileri tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma çerçevesinde görüşleri alınan
öğrenciler; Eskişehir genelinde 2016-2017 öğretim yılında 11.sınıf öğrencileri; Anadolu Lisesi, Sosyal Bilimler Lisesi, Fen
Lisesi, Anadolu Meslek Lisesi ve Bilim Sanat Merkezi'ne devam etmektedir. Eskişehir genelinde 5 farklı okulda görev
yapan 12 Fizik öğretmeni hakkında 20 öğrencinin görüşleri yazılı olarak alınıp içerik analiziyle incelendiğinde elde edilen
bulgu ve sonuçlar çerçevesinde, fizik eğitiminde öğretmenin rolü ile Fizik öğretmeni yetiştirilmesinde göz önüne
alınabilecek öneriler şunlardır: Fizik öğretmenleri, öğrencilerle iletişimlerini gözden geçirmeli; kişilik özelliklerini
geliştirecek seminer ve toplantılara katılmalıdır. Fizik öğretmenleri, derslerinde öğrencilerin ilgisini çekecek yöntem ve
teknikler kullanmalı; gerektiğinde drama gibi farklı aktivitelere de yer vermelidir. Fizik öğretmeni, öğrencilerini bilimsel
ölçütlere göre süreç içerisinde değerlendirmeli, belli aralıklarla onların kendisi ve dersi hakkındaki görüşlerini almalıdır.
Fizik öğretmeni dersi sadece kitaptan işlememeli; farklı metinler, teknolojik imkânlar ile dersi ilgi çekici hale
getirebilmelidir. Fizik eğitiminin ölçme değerlendirme sistemi gözden geçirilmeli, ders sadece yazılı ve sözlülerle değil,
öğrenilenlerin uygulanabildiği atölye çalışmalarıyla da değerlendirilmelidir.
Anahtar Kavramlar: Fizik Öğretmeni, öğrenci algısı, fizik eğitimi
60