Page 69 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 69
3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI
B59 LİSE ÖĞRENCİLERİN FİZİK DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ OKUL
TÜRÜNE GÖRE FARKLILIĞININ ARAŞTIRILMASI
1
Sultan ÇAĞAN , Pervin ÜNLÜ YAVAŞ
2
1 Kalecik Mehmet Doğan Fen Lisesi
2 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi
Fen eğitiminin temel hedefi, bilim okur-yazarı bireyler yetiştirmektir. Tutumun öğrenmeye etkisi olduğu bilindiğine
göre öğrencilerin fen derslerine karşı olumlu tutumlarının olması fen eğitiminin temel hedefine varmada önemli bir faktördür.
Lise dönemi bireylerin tutumlarının son şeklini aldığı kritik bir dönemdir. Bu yüzden lise öğrencilerinin var olan olumsuz
tutumlarının belirlenip olumlu tutumlar geliştirilmesi önemlidir. Fizik dersi genellikle öğrenciler tarafından zor ve çok çalışma
gerektiren bir ders olarak görülür. Öğrencilerin fizik dersine yönelik tutumlarının düzeylerinin ve hangi boyutlardan
oluştuğunun belirlenmesi eğitimcilere yol göstermesi açısından önemlidir. Bu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin fizik dersine
yönelik tutumlarının okul türüne göre değişimini araştırmaktır.
Araştırmanın evrenini Ankara Kalecik ilçesi lise öğrencileri, örneklemini beş farklı tür okulun her birinden seçilen
otuzar öğrenci oluşturmaktadır. Okul türleri, Anadolu lisesi, Sağlık Meslek Lisesi, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, İmam Hatip
Lisesi ve Fen Lisesidir. Öğrencilerin tutumlarını belirlemek için tarafımızdan lise öğrencileri geliştirilen, 4 faktör ve 28
maddeden oluşan ‘Fizik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği’ kullanılmıştır. Bu ölçeğin faktörleri ilgi, kaygı, özyeterlik ve önemdir.
Bu ölçeğin beş farklı türde lisede öğrenim gören 150 öğrenciye uygulanmasından elde edilen veriler SPSS 21 paket programıyla
analiz edilmiştir. Verilerin güvenirliği ilgi faktörü için 0,854; kaygı faktörü için 0,790; özyeterlik faktörü için 0,708; önem faktörü
için 0,710 olarak hesaplanmıştır. Buna göre araştırmada elde edilen verilerin güvenilir olduğu söylenebilir. Katılımcıların
toplam tutum puanlarının ve faktörlere göre tutumlarının okul türlerine göre farklı olup olmadığı ONE WAY ANOVA ile test
edilmiştir.
Fizik dersine yönelik tutum ölçeği toplam puan ortalamalarına göre fen lisesinin fizik dersine yönelik tutumlarının
diğer liselere göre olumlu yönde farklı olduğu görülmüştür. Ölçeğin alt boyutlarına göre puan ortalamaları hesaplandığında
ilgi boyutu için fen lisesi hariç diğer lise türlerinde ‘orta derecede katılıyorum’ aralığı, fen lisesinde ise ‘katılıyorum’ aralığı
çıkmıştır. Kaygı boyutunun puan ortalamaları Anadolu Lisesi için ‘katılıyorum’, diğer liseler için ‘orta derecede katılıyorum’
aralığında hesaplanmıştır. Özyeterlik boyutu için puan ortalamaları fen lisesi için ‘katılıyorum’ puan aralığında, diğer lise
türlerinde ise ‘orta derecede katılıyorum’ puan aralığında çıkmıştır. Önem boyutunun puan ortalamaları ise yine fen lisesinin
‘katılıyorum’ puan aralığında, diğer liselerin ‘orta derecede katılıyorum’ aralığında çıkmıştır. Ölçeğin alt boyutları için liseler
arasında anlamlı bir fark olup olmadığı ONE WAY ANOVA ile test edilmiş ve p değerine bakılarak bulgular yorumlanmıştır. Elde
edilen sonuçlara göre; ilgi alt boyutu için Fen lisesi öğrencileri ile Anadolu lisesi öğrencileri arasında anlamlı bir fark olmadığı
fakat diğer liseler için anlamlı bir fark oluştuğu, sonuç olarak Anadolu lisesi ile fen lisesinin bu derse karşı daha ilgili olduğu
söylenebilir. Kaygı alt boyutu için bütün liseler arasında anlamlı bir fark olmadığı, yani bütün liselerdeki öğrencilerin bu ders
için kaygı düzeylerinin aynı olduğu söylenebilir. Önem alt boyutu için fen lisesi ile sağlık meslek lisesi arasında anlamlı bir fark
olmadığı fakat diğer liseler için anlamlı bir fark oluştuğu, yani sağlık meslek lisesi ve fen lisesinin fizik dersini diğer liselere göre
daha önemli gördüğü söylenebilir. Özyeterlik alt boyutuna bakıldığında sağlık meslek lisesi ile fen lisesi arasında anlamlı bir
fark olmadığı fakat diğer liseler arasında anlamlı bir fark olduğu söylenebilir. Yani fen lisesi ile sağlık meslek lisesi öğrencilerinin
fizik dersini diğer liselere göre daha önemli gördükleri sonucu çıkarılabilir.
Anahtar Kavramlar: Fizik tutum, lise öğrencileri, lise türleri
57