Page 68 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 68

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                            FİZİK ÖĞRETMENLERİNİN KAVRAM YANILGILARI, KAVRAM
             B58               YANILGILARININ TESPİTİ VE GİDERİLMESİNE YÖNELİK
                                                        DÜŞÜNCELERİ

                                            Seyhan ERYILMAZ TOKSOY , Özgül KAYA
                                                                 1
                                                                            2

                                         1 Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi,  TED Koleji
                                                                       2

                    Etkili  ve  kalıcı  öğrenmelerin  yapılandırmacı  öğrenme  ortamlarında  gerçekleştiği  bilinmektedir.  Fizik  dersi
            öğretim programlarının da benimsediği yapılandırmacı yaklaşımın temelinde, sürekli eski ve yeni bilgiler arasında bağ
            kurulması,  öğrencilerin  bilgiyi  özümlemeleri  ya  da  uyumsamaları  yer  almaktadır.    Öğrencilerin  ön  bilgilerinin
            oluşumunda, kullanılan kaynaklar, önceki yaşantı, akranlardan ya da uzmanlardan edinilen bilgiler, medyada ve günlük
            hayatta kavramların kullanılması, eğitim sistemindeki aksaklıklar gibi birçok faktör rol almaktadır. Oluşan ön bilgiler
            arasında  eksik  veya  yanlış  bilgiler  yer  alıyorsa  bu  eksikler  tamamlanmadan,  yanlışlar  düzetilmeden  yeni  konunun
            öğrenilmesi  kavram  yanılgılarının  oluşmasına  neden  olabilir.    Kavram  yanılgılarının  oluşmasını  önleme,  kavram
            yanılgılarını tespit etme ve gidermede eğitim sisteminin temel yapı taşı rolünde yer alan öğretmenlere büyük görevler
            düşmektedir.  Bu  araştırmada  fizik  öğretmenlerinin  fizikte  karşılaşılan  kavram  yanılgıları,  bu  yanılgılarının  tespiti  ve
            giderilmesinde kullandıkları yöntem ve teknikler hakkındaki düşünceleri ve bu konu ile ilgili önerilerinin belirlenmesi
            amaçlanmaktadır.    Farklı  mesleki  deneyimlere  sahip  19  öğretmen  ile  araştırma  yürütülmüştür.  Veriler  9  açık  uçlu
            sorudan oluşan anket ve Güneş, Ateş, Eryılmaz ve diğerlerinin (2017) kitabından faydalanılarak hazırlanan fizikte kavram
            yanılgıları  listesi  aracılığı  ile  toplanmıştır.  Veriler  betimsel  olarak  analiz  edilerek  bulgulara  ve  sonuçlara  ulaşılmıştır.
            Öğretmenlerin  genel  olarak  kavram  yanılgılarının  oluşmasında  öğrencilerin,  öğretmenlerin,  kaynakların  ve  günlük
            hayatta  kavramların  yanlış  kullanılmasının  etkili  olduğunu  düşündükleri  belirlenmiştir.  Öğretmenlerin  bilgi  eksikliği,
            konuyu  basitleştirme  çabaları,  konuyu  yeterince  somutlaştıramamaları  ve  kavramlar  arası  ilişkiler  kurmamaları;
            öğrencilerin bilgi eksiklikleri, ezberci yaklaşımı benimsemeleri, ilgisiz tavırları, öğrenme için çaba sarf etmemeleri ve
            bilgiye eleştirel yaklaşmamaları bu faktörler arasındadır. Kaynaklarda çeviri hatalarının yer alması ve yanlış bilgilerin
            sunulması da kavram yanılgılarının oluşmasında etkilidir.  Öğretmenlere göre, bütün ünitelerde kavram yanılgılarına
            rastlanmaktadır ancak öğrenciler en fazla “Kuvvet ve Hareket” ünitesinde kavram yanılgısına sahiptirler.  Öğretmenlerin
            kavram yanılgılarının tespitinde genellikle (17 öğretmen) soru-cevap yöntemini kullandıkları belirlenmiştir. Sadece 2
            öğretmenin grafiksel araçlardan ve beyin fırtınası tekniğinden, 1 öğretmenin ise tahmin gözlem açıklama yönteminden
            faydalandığı tespit edilmiştir. Öğretmenlerin kavram yanılgılarının giderilmesinde ise soru-cevap yöntemini kullandıkları
            (8  öğretmen),  konuyu  farklı  şekillerde  somutlaştırdıkları  (8  öğretmen),  karıştırılan  kavramları  karşılaştırmalı  şekilde
            açıkladıkları  (5  öğretmen),  konuyu  günlük  hayatla  ilişkilendirdikleri  (4  öğretmen)  ve  tartışma  yönteminden
            faydalandıkları (4 öğretmen) görülmüştür. Sadece 1 öğretmen farklı örnekler sunduğunu ve öğrencilerden örnekler
            vermelerini istediğini belirtmiştir. Öğretmenler kavram yanılgısı listesi dışında karşılaştıkları bazı kavram yanılgılarının,
            onlara sunulan listeye eklenmesini önermişlerdir. Öğretmenler bu konuda öğretmenlerin bilgilendirilmesini, materyaller
            hazırlanmasını,  öğretmenlerin  kullandıkları  öğretim  yaklaşımlarını  değiştirmelerini,    konuları  somutlaştırmalarını
            kullanılan  kaynakların  denetiminin  sağlanmasını  önermişlerdir.    Elde  edilen  bulgulardan  öğretmenlerin  kavram
            yanılgılarının tespiti ve giderilmesinde kullanılabilecek yöntem ve tekniklerden yeterince faydalanmadıkları sonucuna
            ulaşılmaktadır. Bu durumun nedeni öğretmenlerin bu yöntem ve teknikler hakkında bilgi sahibi olmamaları olabilir. Bir
            diğer neden ise öğretmenlerin öğretim programını yetiştirme çabası içindeyken bu yöntem ve teknikleri uygulayamaya
            zaman bulamamaları olabilir. Öğretmenler, kavram yanılgılarını tespitinde ve giderilmesinde kullanılabilecek, çok uzun
            süre  almayacak  yöntem  ve  teknikler  hakkında  bilgilendirilebilir,  derslerinde  kullanabilecekleri  hazır  materyaller
            (simülasyonlar, kavramsal değişim metinleri, kavram haritaları, kavram ağları, videolar, animasyonlar, anlam çözümleme
            tabloları gibi) onlara sunulabilir. Öğretmenlerin kavram yanılgılarının tespiti ve giderilmesinde kullandıkları yöntem ve
            tekniklerin fizik ünitesine ya da konusuna göre değişmediği ulaşılan bir diğer sonuçtur.  Öğretmenlere konuya göre farklı
            yöntem ve tekniklerden faydalanmaları önerilebilir.

                    Anahtar kelimeler: Fizik, kavram yanılgısı, öğretmen, görüş













                                                            56
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73