Page 67 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 67

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B57         ELEKTRİK ALAN KONUSUNUN “DİDAKTİKSEL DÖNÜŞÜM TEORİSİ”
                                          YAKLAŞIMIYLA DEĞERLENDİRİLMESİ


                                          Yeliz MORADAOĞLU KOP , Ayşegül SAĞLAM ARSLAN
                                                               1
                                                                                     2

                                            1 Akçaabat Güzel Sanatlar Lisesi, Trabzon, Türkiye
                              2 Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih Eğitim Fakültesi, Fizik Eğitimi, Trabzon, Türkiye

                   Bilim insanları tarafından ortaya atılan bilimsel bilgiler okullaştırılırken (öğretim programları içine alınırken) bazı
            değişikliklere maruz kalmaktadır. Bu bağlamda eğitim öğretim sürecinde yer alan bilgilerin doğası ve bu bilgilerin geçtiği
            değişimler önemli bir araştırma alanı oluşturmaktadır. Bu çalışmada ortaöğretim fizik dersi 10.sınıf elektrik ünitesinde
            yer alan elektrik alan kavramının sınıf ortamına geçişinin “transpozisyon didaktik teorisi” kapsamında analiz edilmesi
            amaçlanmaktadır.  Bu  kapsamında  elektrik  alan  kavramı  “kaynak  bilgi,  öğretilecek  bilgi  ve  öğretilen  bilgi”  olarak
            incelenmiş ve herbir bilgi çeşidinin özellikleri analiz edilmiştir. Bu süreçte elektrik alan kavramının kaynak bilgi olarak
            özelliklerini  belirlemek  amacıyla  üniversitelerde  kullanılan  kaynak  kitaplar  içerik  analiz  yöntemi  kullanılarak  analiz
            edilirken öğretilecek bilgi olarak özelliklerini belirlemek amacıyla öğretim programı ve ilgili sınıfa ait ders kitabı aynı
            analiz yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Elektrik alan kavramının öğretilen bilgi (öğretmen tarafından sınıf ortamına
            taşınan) olarak özelliklerini belirlemek için ise sınıf içi ders gözlemleri yapılmıştır.
                   Bu çalışmada didaktiksel dönüşümün iki ayrı aşaması, iç ve dış didaktiksel dönüşüm kavramı “kaynak bilgilerden
            öğretilecek bilgilere (okutulacak bilgi) ve öğretilecek bilgilerden öğretilen bilgilere (okutulan bilgi) geçiş” şeklinde dört
            basamakta  analiz  edilerek  incelenmiştir.  Çalışmanın  ilk  üç  basamağında  doküman  analizi  yöntemiyle  içerik  analizi
            yapılmıştır. Son aşama bir iç didaktiksel dönüşüm çalışması olup elektrik alan kavramının öğretmenler tarafından nasıl
            ele alındığını belirlemek amacıyla yapılan bir durum tespit çalışmasıdır.
                   Kaynak bilgi niteliğinde üniversite kaynak kitaplarında konu içinde tanımı yapılan kavram sayısı ile öğretim
            programında  ders  içeriğinde  işlenmesi  gereken  kavram  sayısı  karşılaştırıldığında  öğretilecek  bilginin  kaynak  bilgiye
            kıyasla sadeleştirilmiş olduğu görülmektedir. Bu doğrultuda öğrencilerin yaş ve hazır bulunuşluk düzeylerinin öğretilecek
            bilgi oluşturulurken dikkate alındığı görülmektedir. Kaynak bilgi içeriğinde çok fazla matematiksel gösterim yer alırken
            buna karşılık öğretim programının içeriğinde verilen tek matematiksel gösterim F=q.E bağıntısıdır. Bu durum öğretim
            programında  tüm  fizik  konularının  mümkün  olduğunca  kavramsal  düzeyde  verilme  amacının  güdüldüğünü
            göstermektedir.  Buna  karşılık  elektrik  alan  kavramı  öğretim  programının  öngördüğü  şekilde  öğrencilerin  mekanik
            konularında işledikleri kütle çekimi alanı ve kütle çekim kuvveti konuları ile ilişkilendirilmiştir. Fakat bu ilişkilendirme
            bilimsel bilgi kaynağında olduğu gibi sözel bir anlatımla yapılmıştır. Öğretilecek bilginin buluşacağı öğrencilerin yaş grubu
            dikkate alınarak bu bilgi dönüşümünde kavram haritaları ve kavram ağlarının kullanılmadığı görülmüştür.
                    Öğretmenin transpozisyonuna ilişkin öğretilen bilgi içeriğinin incelendiği ders gözlemlerinde öğretmenin ders
            içeriğini oluştururken öğretim programlarının yanı sıra öğrencilerin üniversite sınav sorularını da yanıtlayabilmek için
            gerekli olan bilgiyi referans aldığı tespit edilmiştir.

                 Anahtar Kelimeler: Kaynak Bilgi, Öğretilecek Bilgi, Öğretilen Bilgi, Elektrik Alanı




























                                                            55
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72