Page 66 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 66

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B56             FİZİK DERS KİTAPLARINDA KULLANILAN BAZI METAFORİK
                                                  KAVRAMLARIN ANALİZİ


                                               Tuğba BOLAT , Musa SARI
                                                          1
                                                                    2

                                  1,2 Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Fizik Eğitimi Bölümü, Ankara

                   Bu araştırma, ortaöğretim fizik ders kitaplarında kullanılan bazı metaforik kavramları belirlemek ve analiz etmek
            amacıyla gerçekleştirilmiştir. Metafor, bilginin somutlaştırılmasında ve anlamlı hale getirilmesinde dolayısıyla öğrenmeyi
            etkili hale getirerek bilginin kalıcılığının artmasında önemli rol oynamaktadır. Bu nedenle eğitim ve öğretim sürecinde
            kullanılan  ders  kitaplarında  ne  sıklıkla  ve  ne  şekilde  yer  verildiği  tespit  edilerek,  sonuçları  fizik  eğitimi  açısından
            yorumlanmıştır. Metaforik kavramlar öğrencinin zihinsel ve dilsel gelişimi için gerekli ve yararlıdır. Metafor, yeni bilginin
            kodlanması ve daha sonra geri getirilmesini kolaylaştırdığı için, öğrencilerin kavramları anlama ve ifadeleri hatırlama
            yeteneğini  artırarak  onların  dikkatini  kaynak  alana  veya  alışılmamış  şekilsel  ifadelere  çekebilir.  Ancak  söylenilmek
            istenenin daha kalıcı ve etkili hale gelmesi bireylerin metaforun altında yatan anlamı algılamasıyla doğrudan ilişkilidir.
            Asıl önemli olan metaforların kişilerin zihnindeki karşılığıdır. Ülkemizde eğitim alanında birçok sorunla karşılaşılmaktadır.
            Bu sorunlardan biri öğrencilerin soyut kavramları anlamakta zorluk çekmeleridir. Metaforlar, özellikle soyut kavramları
            daha anlaşılır ve kalıcı hale getirmek için kullanılan etkileyici söylemler olarak kabul edilmektedir. Kavramların bireylerin
            zihnindeki yapılanması farklılık göstermektedir. Bu nedenle bireylerin aynı kavramları farklı yorumlayabileceği göz ardı
            edilmemelidir.  Bu  nedenle  bir  çok  alanda  metafor  konusuyla  ilgili  araştırma  yapılırken  özellikle  son  yıllarda  eğitim
            alanında da metafor çalışmalarına sıkça yer verilmektedir. Ancak yapılan literatür taraması sonucu Fizik Eğitimi alanında
            metaforlarla ilgili fazla çalışmaya rastlanmamaktadır. Literatüre bu yönden katkı sağlayacağı düşünüldüğü için bu çalışma
            da  fizik  kitabında  kullanılan  metaforlar  ele  alınmıştır.  Nitel  bir  araştırma  olan  bu  çalışmada  Tarama  Modelleri
            kullanılmıştır.  Bu  araştırmada  yöntem  olarak  araştırmanın  amacına  uygun  bir  şekilde  ders  kitaplarının  detaylı
            incelenmesine  olanak  sağlayan  döküman  analizi  yöntemi  seçilmiştir.  Araştırma  sürecinde  Milli  Eğitim  Bakanlığı
            tarafından yayınlanan ve ortaöğretim kurumlarında okutulmakta olan 9., 10., 11. ve 12. sınıf fizik ders kitaplarındaki
            metinler incelenmiş ve her kitapta kullanılan metaforik kavramlar tespit edilmiş ve bu metaforlar kavramlar Nietzsche’ye
            göre sınıflandırılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır. İncelenen 9, 10, 11 ve 12. sınıf
            ortaöğretim fizik ders kitaplarından bazı metaforik kavramlar seçilerek bu çalışmada kullanılmıştır. İncelenen fizik ders
            kitaplarında  metaforik  kavramlara  sıklıkla  yer  verilmiştir.  Araştırma  sonucunda  metaforik  kavramların  sınıflara  göre
            dağılımına bakıldığında metaforik kavramlar en çok 12. sınıf ders kitabında, en az 9. sınıf ders kitabında olduğu tespit
            edilmiştir. Ders kitaplarında metafor kullanımı sınıf seviyesiyle doğru orantılı olarak artış göstermektedir. Bunun sebebi
            öğrencinin  anlamakta  zorlandığı  soyut  olan  konuların  12.  sınıfta  daha  fazla  yer  almasıdır.  Tespit  edilen  metaforik
            kavramların çoğu soyut olan kavramları somutlaştırmak ve biçim kazandırmak için kullanılmıştır. Ders kitaplarında tespit
            edilen metaforik kavramların çoğu bilindik kavramlar aracılığıyla soyut kavramları daha anlaşılır hale getirebilmek için
            kullanılmıştır. Bu bağlamda metafor kullanımının sınıf seviyesiyle doğru orantılı olarak artmasının hem metaforun anlam
            ve yapısına hem de kullanım amacına uygun bir durum olduğunu söylemek mümkündür. Nietzsche’nin yaklaşımına göre,
            varlığı  anlama  ve  anlamlandırma  yönünden  beş  çeşit  metafor  vardır.  Bunlar;  benzeşimci  (analogy),  yorumlayıcı
            (interpretative), açıklayıcı (explanatory) , tasarımcı (imaginative) ve hesaplayıcı (calculator) metaforlardır. Nietzsche’nin
            sınıflandırmasına  göre,  ders  kitaplarında  tespit  edilen  metaforik  kavramlar  incelendiğinde  ağırlıklı  olarak  açıklayıcı,
            yorumlayıcı  ve  tasarımcı  metafor  grubunda  yer  aldığı  görülmektedir.  En  az  kullanılan  metaforların  ise  hesaplayıcı
            metafor grubunda olduğu görülmüştür.

                   Anahtar Kavramlar: Fizik eğitimi, ders kitabı, metafor


















                                                            54
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71