Page 65 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 65

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                        FEN BİLİMLERİ DERS KİTAPLARINDAKİ FİZİK KONULARINI İÇEREN
             B55             DEĞERLENDİRME SORULARININ GÖSTERİM TÜRLERİ ARASI
                                               GEÇİŞLERİNİN İNCELENMESİ

                                                                          2
                                              Canan DİLEK EREN , Berna GÜRSOY ,
                                                             1

                                  1 Kocaeli Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Fen Bilgisi Eğitimi, KOCAELİ.
                                      2 Kocatepe Ortaokulu, Fen Bilimleri Öğretmeni, KOCAELİ.

                   Ülkemizde eğitim-öğretim hizmetlerinin gerçekleştirilmesinde öğretmen, öğrenci ve ders kitapları birbirlerini
            tamamlayan unsurlardır. Ders kitapları öğrenciye bilgilerini tekrarlama, pekiştirme, düzenleme ve yeni bilgiler öğrenme
            fırsatı  sunar.  Bu  nedenle  ders  kitaplarının  niteliği  ve  içeriği  konusunda  yapılacak  olan  çalışmalar  eğitim  sisteminin
            geleceği açısından önem taşımaktadır.
                   En genel anlamda matematiksel bir kavram ya da ilişkinin belirli bir biçimde sunulması olarak tanımlanabilen
            gösterimler denklem, formül, grafik, tablo, şekil veya simge olarak görülebilmektedir(Çelik ve Arslan-Sağlam, 2012) .
            Gösterimler, kavramsal anlamanın yanı sıra problem çözme becerilerinin gelişimi açısından da önemlidir. Gösterimler
            matematik, fen bilimleri(fizik, kimya, biyoloji...), sosyal bilimler (coğrafya, sosyoloji...) gibi alanlarda ve günlük yaşamda
            da, çeşitli ilişkileri ifade etmek ve yorumlamak amacıyla sıklıkla kullanılmaktadır. Literatürde ders kitaplarının farklı bakış
            açıları ile incelendiği çalışmalar (Bayri, 2012; Demirci, 2007; Kurnaz, Çevik ve Bayri, 2016)yer almasına rağmen ders
            kitaplarının  ünite  sonu  değerlendirme  sorularının  gösterim  türleri  ve  gösterim  türleri  arasındaki  geçişler  açısından
            incelendiği çalışmalara literatürde rastlanmamıştır.
                   Bu araştırmanın amacı, 5., 6., 7. ve 8. sınıf fen bilimleri ders kitaplarındaki fizik konularını içeren ünitelerdeki
            bölüm sonu seçenekli değerlendirme sorularının gösterim türleri ve gösterim türleri arasındaki geçişlerini incelemektir.
            Bu kapsamda araştırmaya konu olan fizik ünitelerini içeren öğrenme alanları “Madde ve Değişim”, “Fiziksel Olaylar” ve
            “Dünya ve Evren” dir.
                   Araştırma kapsamında nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi yönteminden yararlanılmıştır.
            Doküman analizi yöntemi, araştırma kapsamında incelenen konuyla ilgili olgu ve olaylar hakkında bilgi içeren yazılı
            belgelerin analiz edilmesiyle veri sağlanmasına denilmektedir(Karataş, 2015). Doküman analizi yöntemi, toplanan yazılı
            dokümanları sistematik olarak analiz etmede etkili bir yöntem olması nedeniyle tercih edilmiştir(Cohen & Manion, 1994;
            Çepni, 2005). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında 5., 6., 7. ve 8.sınıflar için
            fen  bilimleri  ders  kitabı  olarak  kabul  edilen  dört  adet  ders  kitabı  bu  araştırma  kapsamında  doküman  olarak  analiz
            edilmiştir. Yapılan ön incelemelerde ders kitaplarında kullanılan gösterim türlerinin metin, resim, fotoğraf, tablo ve
            grafikten  ibaret  olduğu  görülüştür.  Araştırma,  2016-2017  eğitim-öğretim  yılı  5.,  6.,  7.  Ve  8.sınıf  fen  bilimleri  ders
            kitaplarının fizik ünitelerindeki ünite sonu seçenekli değerlendirme sorularıyla sınırlıdır. Soruların analizinde öğrenme
            alanlarındaki gösterim türleri (resim, grafik, fotoğraf, tablo) ve gösterim türleri arasındaki geçişler (metin-tablo, tablo-
            metin,  metin-fotoğraf,  fotoğraf-metin,  metin-grafik,  grafik-metin,  metin-resim,  resim-metin)  incelenmiştir.  Verilerin
            çözümlenmesi sürecinde araştırmacıların gösterim türleri ve gösterim türleri arasındaki geçişlere ilişkin sınıflamaları
            arasındaki uyum,  Miles ve Huberman’ın uyuşum yüzdesi formülüyle hesaplanmıştır. İki araştırmacı arasındaki uyuşum
            yüzdesi %94 olarak bulunmuştur.
                   Yapılan  analizler  sonucunda,  5.,  6.,  7.  ve  8.  sınıf  fen  bilimleri  ders  kitaplarındaki  fizik  konularını  içeren
            ünitelerdeki bölüm sonu seçenekli değerlendirme sorularında en çok kullanılan gösterim türünün resim, en az kullanılan
            gösterim türünün ise grafik olduğu görülmüştür. ‘’ Dünya ve Evren’’ ünitesinde resim ve grafik gösterim türlerine hiç
            rastlanmamıştır. Gösterim türleri arasında geçişler açısından bakıldığında en çok kullanılan gösterim türleri arasında
            geçişlerin tablodan metne, en az kullanılan gösterim türleri arasında geçişlerin ise metinden grafiğe olduğu görülmüştür.
            “Dünya  ve  Evren”  ünitesinde  ise  metinden  resme,  metinden  grafiğe  ve  grafikten  metne  geçişlerin  hiç  olmadığına
            rastlanmıştır.
                   Bu  sonuçlar  doğrultusunda,  ders  kitaplarının  yapılandırılmasında  kitap  yazarlarına,  ders  kitabı  inceleme
            komisyonlarına  ve  bundan  sonra  yapılacak  çalışmalar  için  de  araştırmacılara  önerilerde  bulunulmuştur.  Ayrıca
            araştırmacılara, fen bilimleri ders kitaplarındaki diğer ünitelerin araştırmada temel alınan gösterim türleri ve aralarındaki
            geçişlerin niteliği incelenmesi önerilmiştir.

                   Anahtar Kavramlar: Gösterim türleri, gösterim türleri arası geçiş, fen bilimleri ders kitabı








                                                            53
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70