Page 64 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 64

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B54       YENİLENEBİLİR ENERJİ KAYNAKLARININ FEN EĞİTİMİNDEKİ ÖNEMİ




                                                        Esra ÇELİK

                   Günümüzde  fosil  yakıt  kaynaklarının  giderek  azalması  ve  önümüzdeki  zamanlarda  tükenecek  olması
            yenilenebilir enerji kaynaklarının önemini oldukça arttırmaktadır. Yenilenebilir enerji kaynakları güneş enerjisi, rüzgâr
            enerji, jeotermal enerji, hidrolik enerji ve hidrojen enerjisi gibi kendini yenileyebilen özellikle de çevreyi kirletmemesi
            bakımından  önemli  olan  alternatif  kaynaklardır.  Güneş  ışığı  Dünya’nın  aldığı  en  zengin  enerji  kaynağıdır.    Güneş
            enerjisinden  faydalanabilmemiz  için  güneş  pillerine  ihtiyacımız  vardır.  Güneş  pilleri  yüzeylerine  gelen  güneş  ışığını
            doğrudan elektrik enerjisine dönüştüren yarı iletken maddelerdir. Yüzeyler kare, dikdörtgen ve daire şeklinde olabilir.
            Yüzeylerine ışık düştüğü zaman elektrik gerilimi oluşur buda elektrik akımı oluşturur. Güneş pilleri diğer mekanik olarak
            elektrik üreten cihazlara nazaran teorik ömürleri sonsuzdur. Güneş pilleri haberleşme, kırsal radyo, telsiz ve telefon
            sistemleri, petrol boru hatlarının katodik koruması, metal yapıların (köprüler, kuleler vb) korozyondan koruması, elektrik
            ve su dağıtım sistemlerinde yapılan tele metrik ölçümlerde kullanılır. Ayrıca hava gözlem istasyonları, bina içi ya da dışı
            aydınlatma,  dağ  evleri  ya  da  yerleşim  yerlerinden  uzaktaki  evlerde  TV,  radyo,  buzdolabı  gibi  elektrikli  aygıtların
            çalıştırılması, tarımsal sulama ya da ev kullanımı amacıyla su pompajı, ilaç ve aşı soğutma vb. yerlerde kullanılır.
                   Yapılan çalışmada önce yenilenebilir enerji kaynaklarının önemi ve kullanımı hakkında bilgi verilmiştir daha
            sonra Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Fen Bilgisi Laboratuvarında fotovoltaik hidrojenlenmiş amorf silisyum (a-Si:H)
            p-i-n güneş pilinde, oda sıcaklığında karanlık ve Laser uyarıcı ışığının farklı şiddetleri altında akım-voltaj (I-V) karakteristik
            eğrileri deneysel olarak elde edilmiştir. A-Si-H p-i-n güneş pili yenilenebilir enerji kaynaklarından biri olup üzerine düşen
            ışığı  doğrudan  elektrik  enerjisine  çevirmektedir.  Elde  edilen  verilerden  yararlanarak  kullanılan  fotovoltaik  güneş
            pillerinin  açık  devre  voltajı,  kısa  devre  akımı,  dolum  (fill)  faktörü  gibi  verimi  etkileyen  güneş  pili  parametreleri
            hesaplanmıştır. Deney sonucunda son olarak Rs (seri) ve Rsh (paralel) direnç değerleri,  I-V grafiğinin ters beslem ve ileri
            beslem bölgelerindeki eğrilere çizilen teğetlerin eğimi hesaplanarak bulunmuştur. Bulunan seri ve paralel dirençlerin ışık
            şiddetine karşı grafikleri çizilmiştir. Böyle bir deney çalışması yapılarak güneş pillerinin elektrik üretimindeki rolü ve
            katkısına dikkat çekilmek istenmiştir. Çünkü güneş pilleri, güneş enerjisinden elektrik üretmede kullanılan son derece
            önemli malzemelerdir.
                   Yenilenebilir  enerji  kavramı  kapsamlı  bir  şekilde  fen  bilgisi  dersinde  işlenmektedir.  Bu  nedenle  bu  dersin
            öğretmen adaylarının lisans eğitimi sırasında aldıkları eğitim ve gösterdikleri tutum çok önemlidir. Öğretmen adaylarının
            bu konunun bilincinde olması yetiştirecekleri öğrencilere de bu bilinci aşılaması son derece önemlidir. Fen eğitiminin
            amaçlarından birisi de öğrencilerin çevresine karşı son derece duyarlı bireyler olmasıdır. Bu sebeple öğrencilerin, fosil
            yakıtlar kullanıldığında ortaya çıkacak zararların neler olacağı, yenilenebilir enerjinin ne olduğu, insanlık için faydalarının
            neler olduğunun bilincinde olabilmesi için en büyük görev öğretmenlere düşmektedir. Yapılan çalışmada aynı zamanda
            Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümünde 1.,2.,3. ve 4. sınıfta okuyan öğretmen adaylarına
            beşli likert tipi ölçek uygulanarak öğretmen adaylarının yenilenebilir enerji kaynakları hakkındaki görüşleri belirlenmeye
            çalışılmıştır. Ölçme aracı toplam 132 kişiye yapılmıştır. Fen bilgisi öğretmen adaylarının cinsiyet, yaş, lise ve sınıf gibi
            özelliklerine göre bu konudaki görüşleri analiz edilmiştir. Elde edilen veriler SPSS veri analiz programı kullanılarak analiz
            edilmiştir. Ayrıca soruların dağılımları, normal dağılım analizine bakılarak parametrik olmayan testler ile analiz edilmiştir.
            Sonuçlar yorumlanarak fen bilgisi öğretmen adaylarının yenilenebilir enerjinin fen eğitimindeki yeri ve önemi hakkındaki
            görüşleri araştırılmıştır. Sonuç olarak yenilenebilir enerji kaynakları, gelecek vaat eden sağlıklı, güvenilir tükenmeyen
            kaynaklardır. Özellikle ülkelerin ekonomilerine sağlayacağı fayda bakımından bu kaynakların kullanımını arttırmalıyız.
            Bunun için en temelden başlamalı ve bu bilinci gelecek nesillere aktararak ülkemizin kalkınmasına fayda sağlamalıyız. Bu
            sayede yaratıcı, üretken her anlamda ülkesinin faydasına olacak işler yapan nesiller yetiştirmeliyiz. Bu konuda en büyük
            görev, başta Milli Eğitim Bakanlığı olmak üzere öğretmenlerimize ve öğretmen adaylarımıza düşmektedir.

                   Anahtar Kavramlar: Yenilenebilir enerji, Güneş Enerjisi, Fotovoltaik















                                                            52
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69