Page 63 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 63

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B53       ÖĞRENCİLERİN YÜKSEK HIZLARDA YARIŞAN ARAÇLAR PROBLEMİNİ
                                         ÇÖZERKEN YAŞADIKLARI GÜÇLÜKLER


                                                                    1
                                                    Burak Kağan TEMİZ

                  1 Ömer Halisdemir Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, M.F.B.E. Bölümü, Fen Bilgisi Öğretmenliği Ana Bilim Dalı

                   Bu  çalışmanın  amacı  öğrencilerin  rölativisttik  hızlarda  hareket  eden  araçlar  hakkında  sorulan  bir  yarış
            problemini çözerken izledikleri stratejileri araştırmaktır. Yarış problemleri, cisimlerin hareketlerini kıyaslama, konum, hız
            ve  yer  değiştirme  gibi  kinematik  değişkenler  hakkında  hesaplamalar  yapma  veya  “hızlı  giden  kazanır”,  “hafif  olan
            kazanır” gibi sezgisel tahminler yürütme gibi çok çeşitli çözüm stratejileri sergileme imkanı sağlamaktadır. Daha önce
            yazar ve arkadaşları tarafından yapılan çeşitli çalışmalarda, yarış ortamları (sürtünmeli-sürtünmesiz, kütle çekimi olan-
            olmayan)  ve  yarışan  araçlarla  ilgili  çeşitli  değişkenler  (kütle,  parça  sayısı,  araç  şekli  vb.  gibi)  hakkında  çeşitli  yarış
            problemleri oluşturulmuş ve ilginç bulgulara ulaşılmıştır. Bu çalışmada ise modern fiziğin temel konularından biri olan
            özel görelilik kuramının sınırlarına giren yüksek hızlarda yarışan araçlar hakkında bir yarış problemi oluşturulmuştur. Bu
            problemde uzay boşluğunda sabit hızla hareket eden üç uzay aracının yarışması durumunda hangi aracın kazanacağı
            sorulmuştur. Yarışan araçların kütleleri, hızları (0,5c-0,86c ve 0,99c gibi çok yüksek hızlar) ve yarış parkurunun uzunluğu
            verilmiştir.  Öğrencilerden  hangi  aracın  yarışı  kazanacağını  tahmin  etmeleri  ve  cevaplarının  nedenini  açıklamaları
            istenmiştir.  Veriler  iki  aşamada  toplanmıştır.  Birinci  aşamada  öğrencilerden  problemi  kağıt  üzerinde  cevaplamaları
            istenmiştir. Çözümünde matematiksel işlemler olan ve ilginç yöntemler içeren öğrenciler ikinci aşamaya (mülakata)
            davet edilmiştir. İkinci aşamaya katılan öğrencilere çözüm stratejisi ve bu tercihinin nedenleri hakkında bazı sorular
            sorulmuştur. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015, 2015-2016 ve 2016-2017 eğitim öğretim yıllarında modern
            fizik dersini alan fen bilgisi öğretmenliği ana bilim dalı öğrencileri oluşturmaktadır. Birinci aşamaya 209, ikinci aşamaya
            ise 11 öğrenci katılmıştır.
                   Araştırmada  sorulan  yarış  probleminin  sonucu  “hızlı  olan  kazanır”  ilkesinden  hareketle  kolaylıkla  tahmin
            edilebilmektedir. Ancak öğrencilerin cevap kağıtları incelendiğinde problemin zorluk derecesinin, çalışma grubu için
            sanılandan daha yüksek olduğunu göstermiştir. Buna göre yarış sonucundaki sıralamayı 107 öğrenci doğrulukla tahmin
            ederken,  90  öğrenci  hatalı  tahmin  etmiştir.  11  öğrenci  ise  soruya  cevap  vermemiştir.  Bu  kolay  soruda  öğrencilerin
            yaklaşık yarısını hatalı sonuca götüren nedenleri araştırmak için öğrencilerin çözüm stratejileri incelenmiştir. Buna göre;
            55 öğrencinin herhangi bir matematiksel işlem yapmadan tahmin yaptığı, 60 öğrencininγhesaplayarak tahmin yaptığı,
            40  öğrencinin  yarış  parkurunun  uzunluğunu  hıza  oranlayarak  süre  hesapladığı  ve  bu  süreleri  karşılaştırarak  tahmin
            yaptığı, 14 öğrencinin göreli momentum hesapladığı ve momentumları kıyaslayarak tahmin yaptığı, 7 öğrencinin zaman
            genleşmesi  bağıntısını  kullandığı,  6  öğrencinin  uzunluk  büzülmesi  bağıntısını  kullandığı,  3  öğrencinin  göreli  hız
            hesapladığı,  7  öğrencinin  göreli  enerji  hesapladığı,  3  öğrencinin  ise  diğer  hesaplama  içeren  çözümleri  kullandığı
            görülmüştür.
                   Veri toplamanın sürecinin ikinci aşamasına katılacak öğrenciler, tahmin yaparken matematiksel işlemler yapan
            öğrencilerden  arasından  seçilmiştir.  Bu  öğrencilerle  yapılan  görüşmelerde,  “hızlı  olan  kazanır”  ilkesinden  hareketle
            kolaylıkla sonuca ulaşılabilecek bu soruya cevap verirken neden matematiksel işlemler yaptıkları, neden göreli zaman,
            göreli uzunluk veya göreli momentum vb. hesaplamalar yaptıkları sorulmuş, çözüm tercihlerinin nedenleri anlaşılmaya
            çalışılmıştır.  Görüşmeler  esnasında  öğrenci  cevapları  ses  kaydı  alınarak  kaydedilmiştir.  Toplanan  nitel  veriler
            incelendiğinde öğrencilerin çözüm tercihleri ile ilgili şu sonuçlara ulaşılmıştır; “cisimler yüksek hızlarla hareket ettiği için
            klasik fizik yasaları artık geçerli değildir”, “modern fiziğin dünyasında algılarımıza ters bazı gariplikler vardır, hemen cevap
            vermeden önce bazı hesaplamalar yapmak gerekir.”, “cisimler çok yüksek hızlarda hareket ettiği için şaşırtıcı sonuçlar
            ortaya çıkabilir.” Bu cevaplar, modern fizik dersinde öğrendiklerini kullanarak hatalı tahminler yapan bazı öğrencilerin
            soruyu çözerken ihtiyatlı davrandıklarını, matematiksel işlemlerden elde edilen sonuçlara daha fazla güvendiklerini,
            günlük yaşantılarından ve tecrübelerinden yararlanmadıklarını göstermiştir.
                   Fizik  öğrenen  bir  öğrenci,  bir  problemi  çözerken  gerektiğinde  algılarından  faydalanıp  herhangi  bir  çelişki
            durumunda algılarını ve çözüm yolunu kontrol etmek suretiyle aradaki tutarlılığı sağlayabilmelidir. Böylece anlamlı bir
            problem çözüm etkinliği gerçekleştirilmiş olacaktır. Bu çalışma toplanan bulgular öğrencilerin çözüm stratejilerinde bu
            kontrol basamağının zayıf kaldığını göstermektedir.

                   Anahtar Kavramlar: Yarış problemi, Özel görelilik kuramı, Problem çözme.







                                                            51
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68