Page 62 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 62
3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI
ERCİŞ ŞEHİT RAMAZAN KESERCİ İMAM HATİP ORTAOKULU’ NDA
B52 FARKLI SINIF DÜZEYİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN STEM’ E
YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ
Seda GÖKBAYRAK¹, Zeynep GÖKBAYRAK²
¹Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yüksek Lisans Öğrencisi
² MEB Fizik Öğretmeni
Bireylerde var olan bilgilerin inovatif fikirlere dönüşüp günlük yaşamda kullanılmasıyla birlikte farklı eğitim
yaklaşımları ön plana çıkmaktadır. Bu anlamda güncel eğitim yaklaşımlarından biri olarak anılan STEM yaklaşımı,
bireylerin 21 yüzyıl becerilerini kazanmasının yanı sıra var olan bilgilerinin günlük hayatta kullanımını sağlayan disiplinler
arası bir yaklaşımdır (Corlu, 2012; NRC, 2011). Araştırmada Erciş Şehit Ramazan Keserci İmam Hatip Ortaokul
öğrencilerinin STEM alanlarına yönelik tutumlarının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çok sayıda katılımcının görüşlerinin
ya da özeliklerinin belirlenmeye çalışıldığı araştırmalara tarama araştırması denir. Tarama araştırmasının önemli bir
avantajı, oldukça çok bireyden oluşan örneklemden elde edilen birçok bilgiyi bize sunmasıdır. Tarama araştırmasının
türleri kesitsel, boylamsal ve geçmişe dönüktür. Kesitsel araştırmalarda veri toplama süreci bir kez yürütülür. Ortaya
konulan bu araştırma kesitsel tarama şeklinde yürütülmüştür (Büyüköztürk, Çakmak, Akgün, Karadeniz, & Demirel,
2014).
Araştırma, 2016-2017 bahar döneminde, Van ili Erciş ilçesinde Şehit Ramazan Keserci İmam Hatip Ortaokulunda
farklı sınıf düzeylerinde öğrenim gören (5.sınıf:44, 6.sınıf: 42, 7.sınıf:35, 8.sınıf:31) 152 öğrenci ile yürütülmüştür.
Araştırmanın nicel yapıda olan verileri STEM alanlarıyla ilgili tutum ölçeğiyle elde edilmiştir. İnceoğlu (2010)’ya göre
tutum, ‘bireyin çevresindeki herhangi bir olgu veya nesneye karşı deneyim, bilgi, duygu ve güdülerine dayanarak
örgütlediği tepki eğilimi’ dir. STEM alanlarıyla ilgili kullanılan tutum ölçeği, Friday Institute (2012) tarafından geliştirilmiş
olup Yıldırım ve Selvi (2015) tarafından 6-8. sınıflar için Türkçe’ye uyarlanmıştır. 5’li likert tipindeki ‘STEM Tutum Ölçeği’
nin alt boyutları; matematik, fen, mühendislik ve 21. yüzyıl becerileri olmak dört bölümden oluşmaktadır. Faktörlerin
Cronbanch alfa değerleri 0.86 ile 0.89 arasında, düzeltilmiş madde toplam puan korelâsyonları 0.38 ile 0.78 arasında
değişmektedir. Verilerin analizi SPSS-23 istatistik paket programı ile yapılmıştır. Verilerin analizi yapılırken öncelikle
dağılım normalliği test edilmiştir. Örneklem sayısının 50 ve üzeri olduğu durumlarda Kolmogorov Simirnov testinin
kullanılması, 50’nin altında olması durumunda “Shapiro Wilks” testinin kullanılması önerilmektedir (Büyüköztürk, 2002).
Yapılan araştırmada örneklem sayısı 152 olduğu için verilerin normal dağılıma uygunluğunu test etmek için Kolmogorov
Simirnov testinden yararlanılmıştır. Veriler normal dağılıma uygun olmadığı için analizlere non-parametrik testlerden
Independent Samples Test ile devam edilmiştir. Elde edilen veriler incelendiğinde şu sonuçlar tespit edilmiştir:
• Erkek öğrenciler kız öğrencilere kıyasla mühendislik boyutu hakkında olumlu fikirlerini ortaya koymuşlardır.
Erkek öğrenciler “Bir şeyleri oluşturmak ve onları tamir etmekte iyiyim ve Mühendislik konusunda başarılı bir
kariyere sahip olabileceğime inanıyorum.” gibi maddelere kız öğrencilere göre daha olumlu yaklaşmışlardır.
• Kız öğrenciler erkek öğrencilere kıyasla, ilerde matematiği aktif olarak kullanacakları mesleği seçme konusunda
olumlu fikirlerini ortaya koymuşlardır.
• Kız öğrenciler, Fen Bilimleri konusunda edindikleri bilgilerin günlük yaşamda kendilerine fayda sağlayacağını
belirtmişlerdir. Ayrıca Fen Bilimleri, kız öğrenciler tarafından önemli görülmektedir.
• Matematik boyutuna yönelik öğrenci tutumları cinsiyete bağlı olarak kıyaslandığında erkek öğrenciler ile kız
öğrenciler arasında bir farklılık olmadığı ortaya çıkarılmıştır.
• 8. ve 6. sınıf öğrencilerinin 21.Yüzyıl yetenekleri konusunda fikirleri karşılaştırıldığında 6.sınıf öğrencilerinin 8.
Sınıf öğrencilerine göre tutumlarının olumlu olduğu söylenebilir.
• 5. öğrencileri 8.sınıf öğrencilere nazaran farklı fikirlere sahip akranlarına (yaşıt) karşı daha saygılı davranacağı
konusundaki tutumlarının olumlu olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kavramlar: STEM, Ortaokul, Tutum, Fen Bilimleri
50