Page 62 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 62

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                          ERCİŞ ŞEHİT RAMAZAN KESERCİ İMAM HATİP ORTAOKULU’ NDA
             B52       FARKLI SINIF DÜZEYİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN STEM’ E
                                        YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ

                                            Seda GÖKBAYRAK¹, Zeynep GÖKBAYRAK²

                                         ¹Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yüksek Lisans Öğrencisi
                                                   ² MEB Fizik Öğretmeni

                   Bireylerde var olan bilgilerin inovatif fikirlere dönüşüp günlük yaşamda kullanılmasıyla birlikte farklı eğitim
            yaklaşımları  ön  plana  çıkmaktadır.  Bu  anlamda  güncel  eğitim  yaklaşımlarından  biri  olarak  anılan  STEM  yaklaşımı,
            bireylerin 21 yüzyıl becerilerini kazanmasının yanı sıra var olan bilgilerinin günlük hayatta kullanımını sağlayan disiplinler
            arası  bir  yaklaşımdır  (Corlu,  2012;  NRC,  2011).  Araştırmada  Erciş  Şehit  Ramazan  Keserci  İmam  Hatip  Ortaokul
            öğrencilerinin STEM alanlarına yönelik tutumlarının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çok sayıda katılımcının görüşlerinin
            ya da özeliklerinin belirlenmeye çalışıldığı araştırmalara tarama araştırması denir. Tarama araştırmasının önemli bir
            avantajı, oldukça çok bireyden oluşan örneklemden elde edilen birçok bilgiyi bize sunmasıdır. Tarama araştırmasının
            türleri kesitsel, boylamsal ve geçmişe dönüktür. Kesitsel araştırmalarda veri toplama süreci bir kez yürütülür. Ortaya
            konulan bu  araştırma  kesitsel  tarama  şeklinde  yürütülmüştür  (Büyüköztürk,  Çakmak, Akgün,  Karadeniz,  &  Demirel,
            2014).
                   Araştırma, 2016-2017 bahar döneminde, Van ili Erciş ilçesinde Şehit Ramazan Keserci İmam Hatip Ortaokulunda
            farklı  sınıf  düzeylerinde  öğrenim  gören  (5.sınıf:44,  6.sınıf:  42,  7.sınıf:35,  8.sınıf:31)  152  öğrenci  ile  yürütülmüştür.
            Araştırmanın nicel yapıda olan verileri STEM alanlarıyla ilgili tutum ölçeğiyle elde edilmiştir. İnceoğlu (2010)’ya göre
            tutum,  ‘bireyin  çevresindeki  herhangi  bir  olgu  veya  nesneye  karşı  deneyim,  bilgi,  duygu  ve  güdülerine  dayanarak
            örgütlediği tepki eğilimi’ dir. STEM alanlarıyla ilgili kullanılan tutum ölçeği, Friday Institute (2012) tarafından geliştirilmiş
            olup Yıldırım ve Selvi (2015) tarafından 6-8. sınıflar için Türkçe’ye uyarlanmıştır. 5’li likert tipindeki ‘STEM Tutum Ölçeği’
            nin alt boyutları; matematik, fen, mühendislik ve 21. yüzyıl becerileri olmak dört bölümden oluşmaktadır. Faktörlerin
            Cronbanch alfa değerleri 0.86 ile 0.89 arasında, düzeltilmiş madde toplam puan korelâsyonları 0.38 ile 0.78 arasında
            değişmektedir. Verilerin analizi SPSS-23 istatistik paket programı ile yapılmıştır. Verilerin analizi yapılırken öncelikle
            dağılım  normalliği  test  edilmiştir.  Örneklem  sayısının  50  ve  üzeri  olduğu  durumlarda  Kolmogorov  Simirnov  testinin
            kullanılması, 50’nin altında olması durumunda “Shapiro Wilks” testinin kullanılması önerilmektedir (Büyüköztürk, 2002).
            Yapılan araştırmada örneklem sayısı 152 olduğu için verilerin normal dağılıma uygunluğunu test etmek için Kolmogorov
            Simirnov testinden yararlanılmıştır. Veriler normal dağılıma uygun olmadığı için analizlere non-parametrik testlerden
            Independent Samples Test ile devam edilmiştir. Elde edilen veriler incelendiğinde şu sonuçlar tespit edilmiştir:
                •   Erkek öğrenciler kız öğrencilere kıyasla mühendislik boyutu hakkında olumlu fikirlerini ortaya koymuşlardır.
                    Erkek öğrenciler “Bir şeyleri oluşturmak ve onları tamir etmekte iyiyim ve Mühendislik konusunda başarılı bir
                    kariyere sahip olabileceğime inanıyorum.” gibi maddelere kız öğrencilere göre daha olumlu yaklaşmışlardır.
                •   Kız öğrenciler erkek öğrencilere kıyasla, ilerde matematiği aktif olarak kullanacakları mesleği seçme konusunda
                    olumlu fikirlerini ortaya koymuşlardır.
                •   Kız öğrenciler, Fen Bilimleri konusunda edindikleri bilgilerin günlük yaşamda kendilerine fayda sağlayacağını
                    belirtmişlerdir. Ayrıca Fen Bilimleri, kız öğrenciler tarafından önemli görülmektedir.
                •   Matematik boyutuna yönelik öğrenci tutumları cinsiyete bağlı olarak kıyaslandığında erkek öğrenciler ile kız
                    öğrenciler arasında bir farklılık olmadığı ortaya çıkarılmıştır.
                •   8. ve 6. sınıf öğrencilerinin 21.Yüzyıl yetenekleri konusunda fikirleri karşılaştırıldığında 6.sınıf öğrencilerinin 8.
                    Sınıf öğrencilerine göre tutumlarının olumlu olduğu söylenebilir.
                •   5. öğrencileri 8.sınıf öğrencilere nazaran farklı fikirlere sahip akranlarına (yaşıt) karşı daha saygılı davranacağı
                    konusundaki tutumlarının olumlu olduğu tespit edilmiştir.

                Anahtar Kavramlar: STEM, Ortaokul, Tutum, Fen Bilimleri















                                                            50
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67