Page 61 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 61

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


                               FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ SERBEST DÜŞME
             B51               HAREKETİNİN MATEMATİKSEL MODELİNİ ANLAMALARI



                                                                       1
                                                            1
                                                 Nevzat YİĞİT , Nedim ALEV

                                1 KTÜ, Fatih Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü

                   Fizik dersinin öğrencilerce anlaşılamama ve dolayısıyla sevilmeme nedenlerinden biri de dersin ezberlenmesi
            gereken formüller yığınından oluştuğuna dayandırılan düşüncedir. Bilim insanları doğada gözlemledikleri olaylarda etkin
            olan değişkenleri belirlemek ve bu değişkenler arasındaki ilişkileri de betimlemek için çalışırlar. Fizikte formül, denklem
            veya model anlamlarında eş değer olarak kullanılmaktadır. Bir formül ya da matematiksel bir denklem en basit şekliyle
            bir bağımlı değişken ile bir bağımsız değişken arasındaki ilişkinin bir modelidir. Fizik derslerinde ezberlenmesi gerektiği
            düşünülen modeller aslında gözlemlerimizdeki değişkenler arası ilişkinin özetlenmesinden başka bir şey değildir. Fen ve
            fizik eğitiminde modellerin kullanımı ile ilgili çalışmalara bakıldığında genel olarak modellerin fen eğitimindeki yeri ve
            önemi (Gülçiçek ve Güneş, 2004; Çökelez, 2015), derslerde kullanımı hakkında öğretici (Güneş, Gülçiçek ve Bağcı, 2004;
            Ergin,  Özcan  ve  Sarı,  2012)  ve  öğrenci  (Harman,  2012;  Aslan  ve  Yadigaroğlu,  2013)  görüşleri  gelmektedir.  Bunların
            yanında model kullanımımın öğrenci başarılarına etkisinin araştırıldığı araştırmalara da rastlanılmaktadır (Köklü, 2009;
            Başkan Takaoğlu, 2015). Kanlı, Gülçiçek, Göksu, Önder, Oktay, Erarslan, Eryılmaz & Güneş (2004)’e göre uluslar arası
            çalışmalarda önemli yeri bulunan model ve modelleme çalışmalarının ulusal düzeyde yeterli olmadığı vurgulanmaktadır.
            Bu çalışmalar genellikle model kullanımı eksikliğini vurgularken, kullanımlarının fizik eğitimindeki önemine ve başarıya
            olumlu katkılarına dayanmaktadır. Oysa ezberlenmesi gereken formüller olarak hayattaki olgu, olay veya kavramlar arası
            ilişkilerin  basite  indirgenmiş  biçimlerini  bilim  insanları  nasıl  oluşturmuştur?  Çoğu  kez  öğrenciler
            formüllerin/denklemlerin kendi yaşamlarında karşılıklarını göremediği için de değişkenler arası ilişkileri gerçekten kopuk
            olarak düşünebilmekte, dolayısıyla fizikteki modellemelerin ifadesi olan denklemler dersin içeriğinin olumsuz anlamda
            önüne geçmektedir. Öğretmen adaylarının denklemlerin gerçek hayattaki karşılıklarını ve modellemelerinin de basite
            indirgenmesindeki  yolu  anlamaları  belki  de  onların  da  fizik  dersine  bakışlarını  değiştirmesi  açısından  önemli
            görülmektedir.
                   Bu çalışmanın amacı, fizikte bilinen en temel olgulardan biri olan serbest düşme hareketine ait ∆ = .  . 
                                                                                                       1
                                                                                                            2
                                                                                                       2
            matematiksel modeline yönelik öğretmen adaylarının modelin fiziksel anlamı, modeli içeren değişkenler ve modelde
            idealleştirilen unsurlara göre anlamalarının belirlenmesidir.
                   Bu araştırmada Genel Fizik I dersinden başarılı olmuş Fen Bilgisi öğretmenliği programının farklı sınıflarından 40
            kişilik bir grubun serbest düşme konusundaki modele ilişkin düşünceleri yazılı olarak alınmıştır. Buna göre öğretmen
            adaylarından modelde önemli olan değişkenleri, modelin ele aldığı fiziksel gerçeği ve bu gerçekte ne veya nelerin ihmal
            edilmiş olabileceği gibi üç temel soru ile öğrenilmiştir. Soruların cevaplarını değerlendirmek için doğru, eksik ve yanlış
            şeklinde puanlama anahtarı oluşturulmuş ve Genel Fizik I dersini veren iki öğretim üyesinin cevaplar üzerinde tam
            uyuşumu ile veriler elde edilmiştir. Puanlayıcılar arasındaki uyum için kappa değeri anlamlı bulunmuş (p<.05) ve sırasıyla
            uyum katsayıları 0.96, 1.00 ve 1.00 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen bulgulara göre tüm öğrencilerin üçte ikisi modelde
            geçen değişkenleri doğru olarak bilmesine rağmen, sadece beşte biri modelin fiziksel anlamını doğru olarak bilmektedir.
            Serbest düşmeye bırakılan bir cismin düşeydeki yer değiştirmesini, zamana veya yerçekimi ivmesine ya da her ikisine
            birden  bağlı  olarak  değiştiği  şeklinde  açıklamalar  %  20,0  oranındadır.  Modelin  kurulu  olduğu  değişkenlerin
            açıklanmasında yer değiştirmenin zaman ya da zaman ve yer çekimi ile ilgili olduğunu ifade edenlerin oranı ise % 65.0
            düzeyindedir. Serbest düşme modelinin oluşturulmasında göz önüne alınmayan durumu ise tüm öğrencilerin sadece
            dörtte  biri  doğru  olarak  ifade  edebilmektedir.  Modelin  oluşturulmasında  göz  ardı  edilmiş  gerçeği  ‘sürtünme’  ve
            ‘sürtünme ile yerçekimi ivmesinin sabit olmasına’ bağlayanların sayısı ise % 25 olarak bulunmuştur. Bununla birlikte sınıf
            düzeyleri arttıkça modelin fiziksel anlamı ile modele ait değişkenlerin bilinme oranlarında değişkenlikler mevcuttur;
            ancak sınıf düzeyine bağlı olarak modelin fiziksel anlamı, modeldeki değişkenler ile modelin oluşturulmasında göz ardı
            edilen gerçeklerin bilinmesi oranlarında değişiklik bulunmamıştır.

                   Anahtar Kavramlar: Serbest düşme, matematiksel model, matematiksel modelleri anlama











                                                            49
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66