Page 60 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 60

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI

                       MÜHENDİSLİK TASARIM TEMELLİ ÖĞRETİM YÖNTEMİNİN ELEKTRİK
                        VE AYNALAR KONULARINA UYGULANMASI İLE ÖĞRENCİLERİN FEN
             B48       VE MÜHENDİSLİK ALANLARINA YÖNELİK TUTUMUNDAKİ DEĞİŞİMİN
                                                        İNCELENMESİ

                                                                        2
                                                        1
                                    Hanife ALİNAK BOZKURT , Sündüs YERDELEN , Gülsüm GÖK
                                                                                    3

                                                    1 Milli Eğitim Bakanlığı
                                                     2 Kafkas Üniversitesi
                                                    3 Mersin Üniversitesi

                   Bu  çalışmanın  amacı  mühendislik  tasarım  temelli  fen  eğitiminin  7.  sınıf  öğrencilerinin  fen  ve  mühendislik
            alanlarına  yönelik  tutumları  üzerinde  etkisini  incelemektir.  Geleceğin  mesleklerinin  ağırlıklı  olarak  Fen-Teknoloji-
            Matematik-Mühendislik (STEM) alanlarında öngörülmesinden dolayı bu alanlara daha fazla öğrencinin ilgisini çekmek
            için son yıllarda dünya çapında artan bir çaba mevcuttur. Bu amaçla birçok ülke yeni politikalar geliştirmiş ve STEM
            uygulamalarını öğretim programlarına dahil etmişlerdir. Türkiye’de henüz yeni ilgi görmeye başlayan STEM yaklaşımı
            öğretim  programlarına  entegre  edilmeden  önce,  bu  yaklaşıma  göre  hazırlanan  derslerin  mevcut  programdakilerle
            farklarını  ortaya  koyan  ve  varsa  hangi  konularda  daha  avantajlı  olduğunu  araştıran  çalışmalara  ihtiyaç  vardır.
            Mühendislik alanı da STEM yaklaşımı çerçevesinde diğer alanlarla entegre edilerek öğretim sürecine dahil edilmektedir.
            Örneğin fen konularını mühendislik tasarım süreçlerini kullanarak öğrenen öğrenciler, bir problemi belirleme, problemi
            çözmek için olası çözüm yollarının belirlenmesi, bu yollarının sınırlılıklarını ve avantajlarını saptayarak en uygun çözüm
            yoluna karar verilmesi, prototip yapılması ve prototipin test edilmesi gibi aşamaları kapsayan döngüsel bir yol izlerler.
            Yapılan  bu  çalışma  ile  mühendislik  tasarım  temelli  fen  eğitiminin  öğrencilerin  fen,  ve  mühendislik  alanlarına  karşı
            tutumlarını nasıl etkilediği incelenecektir. Ayrıca bu çalışma, öğretmenlerin kendi branşları ile ilgili bilgi ve becerileri nasıl
            diğer  disiplinlere  aktarabilecekleri  ve  öğrencilerini  mevcut  disiplinler  arasında  bağlantı  kurabilmeleri  için  nasıl
            yönlendirebilecekleri konusunda onlara yol gösterecektir.
                   Araştırma Kars ili sınırlarındaki, iki adet yedinci sınıfı olan bir köy okulunun öğrencileri ile yürütülmüştür ve bu
            sınıflardan  seçkisiz  olarak  bir  sınıf  deney  grubu  diğeri  ise  kontrol  grubu  olarak  belirlenmiştir.  Araştırmaya  deney
            grubunda 15(9 kız, 6 erkek) öğrenci ve kontrol grubunda 14 (4 kız, 10 erkek) öğrenci katılmıştır. Uygulama 2016-2017
            eğitim-öğretim yılının ikinci yarısında yapılmıştır. “Aynalarda yansıma ve ışığın soğurulması” ünitesi için 16 ders saati,
            “Elektrik enerjisi” ünitesi için de 20 ders saati olmak üzere uygulama 36 ders saatinde tamamlanmıştır. Kontrol grubunda
            bu üniteler öğretim programına uygun olarak işlenmiştir. Deney grubunda ise yine her iki ünite mühendislik tasarım
            temelli fen öğretimi dikkate alınarak işlenmiştir. Öğrencilerin mühendislik tasarım süreçlerini içeren uygulamalardan
            önce ve sonraki Fen ve Mühendislik alanlarına yönelik tutumlarını ölçmek amacıyla Öğrenciler için STEM alanlarına
            Yönelik Tutum (S-STEM) ölçeğinin (Unfried, Faber, Stanhope ve Wiebe, 2015) Fen (9 madde) ve Mühendislik (9 madde)
            alanlarına yönelik tutum alt-boyutları kullanılmıştır. Yıldırım ve Selvi (2015) tarafından Türkçe’ye uyarlanan ölçek 5’li
            likert türünde yanıt aralığına sahiptir ve ölçekten alınan yüksek puanlar, pozitif yönde yüksek tutumu ifade etmektedir.
                   Mühendislik tasarım temelli fen öğretiminin etkisini değerlendirmek için karışık gruplar arası –iç varyans analizi
            yürütülmüştür.  Analiz  sonuçlarına  göre,  öğrencilerin  fen  tutumları  ile  zaman  arasında  anlamlı  bir  etkileşim
            bulunmaktadır. Wilks’ Lambda= .823, F(1,27)= 5.79,  p= .023, kısmi eta kare = .177. Ön test ve son test açısından anlamlı
            bir ana etki bulunmamaktadır, Wilks’ Lambda= .999, F(1,27)= 0.33, p= 0.857, kısmi eta kare= .001. Deney grubunun ön
            testteki fen tutum puanı ortalaması M= 3.388 (SD=0.971) son testte (M= 3.813, SD=0.774) artış gösterirken, kontrol
            grubunun  ön  testteki  fen  tutum  puanı  ortalaması  M=  4.005  (SD=0.792),  son  testte  (M=  3.640,  SD=0.772)  düşüş
            göstermiştir. Mühendislik tasarım temelli fen öğretimini geleneksel eğitimle kıyaslayan ana etki anlamlı bulunmamıştır.
            F(1,27)= .0719, p= .404, kısmi eta kare= .026. Yapılan analizde mühendislik tasarım temelli fen öğretiminin öğrencilerin
            mühendislik tutumları üzerindeki etkisine bakıldığında, öğrencilerin mühendislik tutumları ile zaman arasında anlamlı
            bir etkileşim bulunmamaktadır. Wilks’ Lambda= .891, F(1,27)= 3.317,  p= .08, kısmi eta kare = .419. Ayrıca, ön test ve
            son test açısından anlamlı bir ana etki bulunmamaktadır, Wilks’ Lambda= .992, F(1,27)=0.209, p= 0.651, kısmi eta kare=
            .008.  Deney  grubunun  ön  testteki  mühendislik  tutum  puanı  ortalaması  M=  3.40  (SD=0.891)  son  testte  (M=  3.74,
            SD=0.641) artarken, kontrol grubunun ön testteki mühendislik tutum puanı ortalaması M= 3.64 (SD=0.530) son testte
            (M= 3.44, SD=0.663) azalmıştır. Mühendislik tasarım temelli fen öğretimini geleneksel öğretimle kıyaslayan ana etki
            anlamlı bulunmamıştır. F(1,27)= .022, p= .883, kısmi eta kare= .001, bulgular deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin
            mühendislik tutumları arasında fark olmadığını göstermektedir. Bu analizlerden elde edilen sonuçların istatistiksel olarak
            anlamlı olmaması, örneklem sayısının küçük olmasından kaynaklanmış olabilir. Bu görüşü destekleyen bulgu ise kısmi
            eta karelerin Cohen’in (1988) kriterlerine göre orta ve yüksek düzeyde bulunmasıdır.

                    Anahtar Kavramlar: Mühendislik Tasarım Temelli Fen Eğitimi, Deneysel Çalışma, Tutum, Fizik eğitimi


                                                            48
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65