Page 57 - UFEK2017 Özetler Kitabı
P. 57

3. ULUSAL FİZİK EĞİTİMİ KONGRESİ BİLDİRİ ÖZETLERİ KİTABI


             B45        GÖRME ENGELLİ ÖĞRENCİLER İÇİN ERİŞİLEBİLİR SORU TASARIMI:
                                                   ŞEKİLLİ SORU ÖRNEĞİ

                                                                         2
                                               Arzu ÖDEN ACAR , Ali ERYILMAZ
                                                             1
                                    1 Uludağ Üniversitesi, Tıbbi Görüntüleme Teknikleri Programı
                              2 Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü
                   Yüksek Öğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) gibi sınavlarda görme engelli adaylardan
            okuyucu yardımı talep edenlere şekil, grafik, tablo, resim gibi görsel verilerin yer aldığı sorularla, karmaşık ifade içeren
            sorular  sorulmamaktadır.  Sosyal  bilimlerden  özellikle  coğrafya,  temel  matematikte  geometri,  fen  bilimlerinde  fizik,
            kimya ve biyoloji alanlarında ise pek çok görsel veri içeren soru bulunmaktadır. Bu sorular okuyucu yardımı talep eden
            görme engelli öğrencilerin kitapçıklarında yer almamaktadır. Bu çalışmanın amacı şekil içeren soruları görme engelli
            öğrencilerin  erişebileceği  şekilde  hazırlamaktır.  Bu  çalışmada  düzenlenmek  üzere  Ölçme,  Değerlendirme  ve  Sınav
            Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından paylaşılan 9. sınıf fizik kazanım testlerinden Kuvvet ve Hareket konusundaki Test
            9’un  11.  sorusu  “https://odsgm.meb.gov.tr/kurslar/pdf/kt/kt_635851658424341491.pdf”  adresinden  seçilmiştir.
            Soruda iki şekil bulunmakta, her iki şekilde de ikişer otobüs bulunmaktadır. Şekiller renklidir. Sorudaki şekillerin görme
            engelli  öğrenciler  tarafından  anlaşılabilmesi  için  kabartma  yazıcıdan,  kabartma  yazı  kağıdına  çıktısının  alınması
            planlanmıştır. Bu çalışmada kabartma yazıcıdan çıktı alınabilmesi için gerekli olan özel çizim programlarından biri olan
            TactileView şekil çizim programı kullanılmıştır. Bu program ile şeklin kabartma çıktısını alabilmek için şeklin çiziminin
            programla yapılması ya da var olan hazır bir çizimin bu programa aktarılması gerekmektedir. İnternetten sorudakilere
            benzeyen otobüs çizimleri bulunmuş ve bu çizimler programa kopyalanarak gerekli düzenlemeler yapıldıktan sonra
            kabartma çıktıları alınmıştır. Alınan kabartma çıktılar iki görme engelli ilköğretim öğrencine sunulmuş ve öğrenciler
            parmakları ile dokunarak çizimlerin içeriğini doğrulamışlardır. Otobüslerin yer aldığı kabartma çıktılar iki fizik eğitimi ve
            bir de özel eğitim alanındaki öğretim üyesi tarafından incelenmiş, şekillerde soru için gerekli olmayan detayların yer
            aldığı, görme engeli olan her öğrencinin yaşam deneyimlerinin aynı olmaması sebebiyle detayların bu öğrenciler için
            sorun yaratabileceği belirtilmiştir. Bu görüşler sonrasında öğretim üyelerinin önerileri alınmış ve çizim olarak otobüslerin
            detaylarının  yer  almadığı,  her  otobüs  için  bir  dikdörtgen  çizilerek  içine  otobüs  yazılmasının  daha  uygun  olacağı
            belirtilmiştir.  Bu  önerilerle  MsOffice  Word  programında  sorudaki  şekiller  için  tekrar  çizim  yapılmış  ve  çizimler
            TactileView  programına  kopyalanarak  kabartma  çıktıları  alınmıştır.  Program  Türkçe  karakter  desteklemediği  için
            şekillerin içindeki yazılarda Türkçe karakter kullanılmamıştır.
                   Şekil 1. Seçilen İlk Sorudaki Şekil ve Şeklin Düzenlendikten Sonra Alınan Kabartma Çıktısı





            2007 ÖSS, Fen 1 sorularından yine bir otomobil, minibüsü ve tır şekli içeren 11. soru hem soruda olduğu şekli ile hem de
            gereksiz detaylardan kaçınılarak düzenlenmiş sürümü ile MsOffice Word programında çizilmiştir. Yeniden düzenlenen
            ikinci sürümde, ilk soruda olduğu gibi araçlar dikdörtgen ile temsil edilmiş, dikdörtgenlerin içlerine hangi araç oldukları
            metinle yazılmıştır. Şekillerin değişiklik yapılmaksızın yapılan çiziminin kabartma çıktısı alınmış, düzenlenen sürümünün
            çıktısı  alınırken  MsOffice  Word  programından  TactileView  programına  kopyalanan  şekillerin  içindeki  yazılar  Braille
            alfabesinde her harfin noktaların çeşitli kombinasyonları ile temsil edilmesi sebebi ile şekillerin içine sığmamıştır. Bu
            sebeple soruda da belirtildiği gibi otomobilin içine “O”, minibüsün içine “M” ve tırın içine “T” yazılarak kabartma yazı
            kağıdına çıktıları alınmıştır.
                   Şekil 2. Seçilen İkinci Sorudaki Şekil ve Şeklin Düzenlendikten Sonra Alınan Kabartma Çıktısı






                   Sorulardaki şekillerin hem ilk hem de düzenlenen sürümlerine ait çizimlerin kabartma çıktıları görme engelli
            öğrenciler  ile  paylaşılarak  öğrencilerin  görüşleri  alınmaya  devam  edilmektedir.  Öğrencilerin  görüş  ve  önerileri
            doğrultusunda şekiller son halini alacak ve araştırma sonucu olarak paylaşılacaktır. Şekillere yönelik çizimler, şekillerin
            bilgisayar programındaki görünümleri, çizimlerin kabartma çıktıları ve bir bütün olarak sorular sunumda paylaşılacaktır.
            Bu çalışmadaki yöntemle yapılacak olan şekil düzenlemeleri hem okul hem de merkezi sınav sorularında kullanılabileceği
            gibi, derslerde ve ders kitaplarında da kullanılabilir.

                   Anahtar Kavramlar: Görme engelli öğrenciler, sınavlar, şekilli sorular
                                                            45
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62